خانه / فرهنگ و هنر / هنرپیشۀ مشهور سینمای افغانستان در دیار غربت چشم از جهان بست
حکیم اطرافی
حکیم اطرافی

هنرپیشۀ مشهور سینمای افغانستان در دیار غربت چشم از جهان بست

حکیم اطرافی، کمیدین مشهور و هنرپیشۀ سینمای افغانستان در سن ۸۰ ساله‌گی چشم از جهان بست.

نزدیکان آقای اطرافی می‌گویند او امروز در زیلاند نو در دیار مسافرت تن به پایان زنده‌گی داده و چشم از جهان بسته‌است.

حکیم اطرافی که کاکایش نیز درامه‌نویس، ترانه‌ساز و شاعر بود و از یک خانه‌وادۀ هنر مند سر بلند کرد نخستین کارهای هنری‌اش را در شهر هرات در زمانی که دانش‌آموز مکتب بود آغاز نمود.

اطرافی پس از آن‌که که مدتی در کابل به سر برد، در سال ۱۳۳۹ به ولایت هلمند رفت و مدت ۱۵سال را در آن ولایت به حیث آموزگار مسؤولیت اجرا کرد و هم‌زمان در این جریان تیاتر را در ولایت هلمند بنیان‌گذاری نمود.

این بازی‌گر سینمای کشور پس از ۱۵ سال حضور در ولایت جنوبی هلمند، دوباره به هرات رفت و در بخش کمیدی سرگرم کارهای هنری و اجرای پارچه‌های تمثیلی گردید.

حکیم اطرافی پس از دوسال حضور در هرات و ایجاد تلویزیون ملی افغانستان دوباره به کابل آمد تا به ادامۀ فعالیت‌های هنری‌اش پرداخت.

اما جنگ‌های داخلی در افغانستان اطرافی را مانند صدها هنرمند و شهروند دیگر این کشور ناگزیر کرد تا ترک وطن کرده به پاکستان و سپس به زیلان نو برود.

حکیم اطرافی در زمان زنده‌گی‌اش همواره در تلاش آوردن لب‌خند به لب‌های مردم بود و اثرهای هنری و پارچه‌های تمثیلی زیادی از او به جا مانده‌است.

این در حالی‌ست که شمار زیادی از هنرمندان و هنرپیشه‌گان افغانستان به دلیل وضعیت نامناسب در بیرون از کشور به سر می‌برند و هم‌چنان در سال‌های اخیر سینمای داخلی افغانستان کارهای نه‌چندان خوبی را شاهد بوده‌است.

منبع: خبرگزاری خامه پرس

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*