خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / نخستین نمایشگاه دایمی تعامل ارتباطات و فرهنگ در هرات گشایش یافت
نمایشگاه دایمی
نمایشگاه دایمی

نخستین نمایشگاه دایمی تعامل ارتباطات و فرهنگ در هرات گشایش یافت

نخستین نمایشگاه دایمی تعامل ارتباطات و فرهنگ در ولایت هرات گشایش یافت که صدها وسیلهء ارتباطی در قلعه تاریخی هرات به گونه دایمی به نمایش گذاشته شده است.

در این نمایشگاه ۲۱۰ وسیلهء ارتباطی به نمایش گذاشته شده که این وسایل از گذشته های دور تا امروز در زمینه اطلاع رسانی مورد استفاده قرار گرفته است و شماری از این ابزار ها، پیشینهء صد ساله دارد.
نوراحمد کریمی، مسئول فرهنگسرای دوربین گفت: نمایشگاه تعامل ارتباطات و فرهنگ که برای نخستین بار در کشور برگزارشده، ۲۱۰ ابزار ارتباطی با پیشینه آن ها به نمایش گذاشته شده است و هدف آن ایجاد یک مرکز پژوهشی برای دانشجویان و روزنامه ‌نگاران ومعرفی ارج گذاری به تاریخ کاربردی ابزار ارتباطی است.
برگزار کنندگان این نمایشگاه گفتند که در کنار نمایش این ابزار ارتباطی و فرهنگی، تاریخچه آنان هم نوشته شده که بیشتر به هدف ارج گذاری به کاربرد و تاریخ وسایل ارتباطی در کشور ورهنمای آموزشی برای دانشجویان و پژوهشگران است.
در این نمایشگاه ابزارقدیمی چون جارچیان، شهرفرنگ وگرامافون که در حال حاضر فراموش شدند و تنها در فیلم‌های قدیمی و یا هم داستان‌های از زبان بزرگان دیده شده باش، با ابتکار فرهنگسرای دوربین وحمایت مالی موسسه هلپ آلمان گرد آوری شده و به نمایش گذاشته شده است.
در همین حال الهه فروتن، مسئول امور فرهنگی و رسانهء موسسه هلپ آلمان در هرات گفت که این برنامه با پشتیبانی مالی موسسه هلپ جرمنی صورت گرفته است.
او گفت که توجه به فرهنگ وحمایت از برنامه های فرهنگی یکی از اساسی ترین هدف موسسه آلمانی هلپ است.
پیشینه‌ء برخی از این ابزار به یک قرن اخیر برمی‌گردد که با همه این تلاش ها هنوز جا دارد تا این نمایشگاه گسترده‌ تر شود و ابزار بیشتر ارتباطی به آن افزوده شود.
محمدآصف رحیمی، والی هرات با استقبال از گشایش این نمایشگاه ، این مرکز را نقطه ارزشمند برای تقویت فرهنگ پژوهش و تاریخ فعالیت وکاربرد رسانه ها در کشور می داند.
آقای رحیمی گفت که این نمایشگاه نیاز به غنامندی بیشتر دارد وانتظار می رود با همکاری رسانه ها واداره اطلاعات وفرهنگ وسایل دیگر ارتباطی نیز شناسایی ودر آن افزوده شود.
از سوی هم شماری ازخبرنگاران نیز از راه اندازی این برنامه استقبال کردند.
قدیرشاهین، خبرنگار ومسئول دفتر ولایتی اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان در هرات، برگذاری این نمایشگاه را اقدام بی پیشنه وارزشمند بر معرفی وسایل ارتباطی یک قرن اخیر برای نسل امروز می داند وخواستار محافظت جدی این مرکز پژوهشی از سوی مسئولان اطلاعات وفرهنگ هرات شده است.
سال گذشته نیز فرهنگ سرای دوربین نمایشگاه آثار طباعتی را زیر نام مرور یکصد سال تاریخ مطبوعات حوزه غرب کشور را در ولایت هرات برگذار کرد که جراید و نشریه های یک قرن اخیر را گرد آوری کرده وبه منظور پژوهش در یک نمایشگاه دایمی به دسترس عموم مردم قرار داده است.

منبع: بخدی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*