خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / بیش از ۱۵۰ هزار نفر از ولایات شمالی کشور به آلمان پناهنده شده‌اند

بیش از ۱۵۰ هزار نفر از ولایات شمالی کشور به آلمان پناهنده شده‌اند

به گزارش پیام آفتاب، شماری از فعالان مدنی و جوانان در یک نشست در تالار کنفرانس‌های ریاست امور مهاجران و بازگشت کنندگان ولایت بلخ گردهم آمده تا وضعیت مهاجران و پناهندگان افغان را به بررسی بیگیرند.

آنان در این نشست از از اظهارات و گفته‌های اخیر رئیس جمهوری غنی مبنی بر اینکه با مهاجران و پناهندگان همدردی و دلجوی صورت نگیرد، شدیدآ انتقاد می‌کنند.

این فعالان مدنی و جوانان تأکید می‌کنند که حکومت وحدت ملی به جای اینکه برای شهروندان و باشندگان افغانس زمینهٔ کار و مصئونیت جانی را فراهم کند، آنان را سرزنش می‌کنند.

شرکت کنندگان این نشست معتقد هستند که فرزندان و اعضای خانواده رهبران و مقام‌های بلند پایه حکومت در خارج هستند اما رئیس جمهوری می‌گوید که با پناهندگان افغان همدرد نشود.

فعالان مدنی و جوانان ضمن اینکه از خارج رفتن و پناهنده شدن جوانان و شهروندان افغان ابراز نگرانی کرده اما اظهار می‌دارند که حکومت رضایت شهروندان را بدست آورده نتوانسته است.

آنان می‌افزاید که اگر حکومت می‌خواهند جوانان و سایر شهروندان افغانستان را ترک کرده و به کشورهای اروپایی مهاجرت نکنند، باید زمینهٔ کار را فراهم کرده و امنیت را برقرار نماید.

بیش از ۱۵۰ هزار نفر در سال ۹۴ از حوزه شمال به آلمان پناهنده شده‌اند

در سال گذشته خورشیدی (۱۳۹۴) شماری زیادی از افغان‌ها به دلایل مختلف کشور را ترک کرده و به کشورهای خارجی به ویژه اروپایی پناهنده شده که حتی بعضی آنان در آب‌های یونان نیز غرق شده‌اند.

اکثریت پناهندگان و مهاجران از راه‌های غیرقانونی خود شان را به کشورهای اروپایی می‌رسانند.

افزایش نا امنی‌ها، بیکاری، فقر و تنگدستی و نیز نابسمانی اقتصادی و سیاسی کشور سبب شده تا سال گذشته خورشیدی یک سال بد برای افغان از بابت مهاجرت پنداشته شود.

اکنون عبدالصبور قادری رئیس امور مهاجران و بازگشت کنندگان ولایت بلخ که در این نشست صحبت می‌کرد، گفت: «بیش از ۱۵۰ هزار نفر از ولایات شمال تنها به آلمان رفته و پناهنده شده‌اند.»

آقای قادری علاوه بر اینکه از رفتن جوانان و دیگر شهروندان از کشور ابراز نگرانی کرده می‌گوید: «جوانان باید در هر شرایط افغانستان را ترک نکنند و برای آبادی کشور شان تلاش کنند.»

به گفتهٔ رئیس امور مهاجران و و بازگشت کنندگان ولایت بلخ عمده‌ترین عوامل که شهروندان در سال گذشته مهاجرت کرده‌اند، نا امنی‌ها و بیکاری بوده است.

قابل ذکر است بر بنیادی آمار وزارت امور مهاجران و بازگشت کننده در سال ۱۳۹۴ خورشیدی بیش از ۲۵۰ هزار نفر کشور را ترک کرده و به کشورهای اروپایی پناهنده شده‌اند.

سید حبیب‌الله نجفی زاده / خبرنگار خبرگزاری پیام آفتاب در شمال افغانستان (مزارشریف)

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*