خانه / خبرها / نگرانی های بزرگ در مورد قره باغ کوهستانی

نگرانی های بزرگ در مورد قره باغ کوهستانی

در منطقۀ ناآرام جنوب قفقاز بازهم درگیری شدید مسلحانه میان ارمنستان و آذربایجان شماری کشته بجا گذاشت. جامعۀ بین المللی از این بابت اظهار نگرانی کرده است.

جان کیری وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا در واشنگتن گفت: «برای این اختلافات هیچ راه حل نظامی وجود ندارد». او شکستن آتش بس در منطقۀ مورد اختلاف قره باغ کوهستانی را شدیداً محکوم کرد. کیری از ارمنستان و آذربایجان خواست که “از خود خویشتن داری نشان بدهند، جلو درگیری های بیشتر را بگیرند و آتش بسی را که در سال ۱۹۹۴ روی آن توافق صورت گرفته بود، با جدیت رعایت کنند.”

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در رابطه با استفاده از سلاح ثقیل و شمار بلند قربانیان، به شمول افراد ملکی، شدیداً ابراز نگرانی کرد. بان از همه جوانب درگیر خواست که “فوراً به جنگ ها پایان بدهند، به کلیه توافقات آتش بس احترام بگذارند و برای رفع وخامت هرچه بیشتر اوضاع گام های فوری بردارند.”

وزارت دفاع آذربایجان گفته است که در این جنگ ها ۱۲ سرباز خود را از دست داده است. در جانب ارمنی، به قول رئیس جمهور سرژ سرکسیان، ۱۸ نظامی کشته شده اند. هردو جانب از تلفات ملکی نیز سخن گفته اند. سرکسیان پس از یک دیدار با شورای امنیت اش در ایروان پایتخت ارمنستان گفت که این شدید ترین درگیری مسلحانه میان ارمنستان و آذربایجان پس از توافقات آتش بس در سال ۱۹۹۴ بوده است.

در جنگ های که شب شنبه در مرز منطقۀ مورد اختلاف آغاز گردید، هردو جانب همدیگر را مقصر می خوانند. وزارت دفاع ارمنستان گفته است که آذربایجان با “نیروی ثقیل تانک و زرهپوش و هلیکوپتر به حملات بزرگ دست زد”. این وزارت همچنان گفته است که نیرو های ارمنستان در واکنش، واحد های نظامی آذربایجان را شکست داده و “تلفات سنگینی” به آنها وارد کرده اند. حکومت در باکو تا حال تنها یک ادعای ارمنستان را تأیید کرده است که گفته است یک هلیکوپتر نظامی آذربایجانی را سقوط داده است.

وزارت دفاع آذربایجان برعکس می گوید که قطعات این کشور هدف حملات “نیروی توپخانه و راکت انداز” ارمنستان قرار گرفته است. این وزارت همچنان می گوید که از جمع بیشتر از ۱۲۰ مرمی توپ و راکت از سوی ارمنی ها، تعدادی به مناطق مسکونی اصابت کرده اند. وزارت دفاع در باکو افزوده است که قطعات آذربایجانی بلافاصله به “اقدامات انتقامجویانه” دست زده و دو ساحۀ مرتفع استراتیژیک و یک روستا در قره باغ کوهستانی را تصرف کردند. به قول این وزارت علاوه بر آن ۶ تانک و ۱۵ موضع توپخانۀ نیرو های ارمنی تخریب گردیده اند.

وزارت دفاع قره باغ کوهستانی، که از سوی ارمنستان حمایت می شود، گفته است که در نتیجۀ حملات بر روستا های ارمنستان، یک پسر دوازده ساله کشته شده است. وزارت خارجه در باکو از کشته شدن یک فرد ملکی آذربایجانی خبر داده است.

پوتین به آتش بس فراخواند

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از هردو جانب خواست تا به صورت فوری جنگ را متوقف بسازند. او گفت جناح های درگیر باید به یک “آتش بس فوری” پرداخته و از خویشتن داری کار بگیرند تا جلو تلفات بیشتر گرفته شود. همچنان سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه با همتایان ارمنی و آذربایجانی اش در ایروان و باکو، در مورد این بحران تلفونی صحبت کرد. به اساس گزارش خبرگزاری انترفکس، او از هردو جانب خواسته است تا هرچه زودتر وضعیت را ثبات ببخشند. روسیه یک حامی قدرتمند ارمنستان به شمار می رود.

فرانک والتر شتاینمایر وزیر خارجۀ آلمان فدرال نیز، به عنوان رئیس دوره یی سازمان امنیت و همکاری اروپا، از جوانب درگیر خواستار قطع جنگ شد. شتاینمایر در برلین گفت که “از درگیری های نظامی و به خصوص تلفات جانی به شمول افراد ملکی در این درگیری ها” شدیداً نگران است.

آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری پیشین اتحاد شوروی سابق، از سال های زیادی به اینطرف بر سر منطقۀ قره باغ کوهستانی اختلاف دارند. این منطقه، با آنکه اکثریت باشندگان آن را مسیحیان ارمنی تشکیل می دهند، در زمان اتحاد شوروی شامل خاک آذربایجان بود که بیشتر جمعیت آن مسلمان اند. در پایان دهۀ هشتاد قرن گذشتۀ میلادی، شورشیان طرفدار ارمنستان، با حمایت از جانب ایروان، این منطقه را تحت کنترول خود درآوردند. قره باغ کوهستانی از سوی جامعۀ جهانی رسماً جزو قلمرو آذربایجان شمرده می شود، اما ارمنستان آن را قبول ندارد.

در جنگ های چندین ساله تا کنون ۳۰ هزار انسان در این منطقه جان باخته اند و صد ها هزار تن دیگر آواره شده اند. در سال ۱۹۹۴ یک توافق آتش بس میان ارمنستان و آذربایجان صورت گرفت، که شکننده است. تا کنون یک پیمان صلح میان دو کشور عقد نگردیده است.

DW.COM

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*