خانه / خبرها / آغاز کار پروژۀ برق کاسا ۱۰۰۰ و نگرانی‌های امنیتی آن

آغاز کار پروژۀ برق کاسا ۱۰۰۰ و نگرانی‌های امنیتی آن

مقام‌های بلندپایۀ افغانستان، تاجیکستان قرغزستان و پاکستان در هنگام گشایش پروژۀ برق کاسا یک‌هزار در تاجیکستان روز پنج‌شنبه (۲۳ ثور)، این پروژه را یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های مشترک اقتصادی این کشور‌ها گفتند.

مقام‌های چهار کشور آسیایی آغاز کار این پروژه را برای این کشور‌ها و منطقه بسیار سودمند گفتند. آقای عبدالله نقش نهاد‌های کمک‌کننده را در آغاز به کار این پروژه بسیار اثرگذار گفت.

عبدالله عبدالله، رییس اجرائیۀ حکومت وحدت ملی گفت: «با آغاز و تطبیق این پروژه ما آیندۀ روشن را به مردم منطقۀ خود به ارمغان می‌آوریم. همان‌طور که برای آوردن روشنی‌ها با هم همکاری صادقانه کردیم، در از بین‌بردن تاریکی‌ها نیز همکاری صادقانه در انتظار است.»

در همین حال، نمایندۀ بانک جهانی اوضاع امنیتی ۴ کشوری را که این پروژه از آن‌ها می‌گذرد، با بحران‌ها روبه‌رو می‌داند، اما دستاورد‌های اقتصادی این پروژه را برای ثبات این کشور‌ها اثرگذار می‌گوید.

آنیتی دیکسون، نماینده بانک جهانی می‌گوید: «کاسا یک‌هزار پروژۀ چالش‌برانگیز است؛ زیرا چهار کشوری که دو منطقۀ جهان قرار گرفته‌اند، باید در عملی‌ساختن آن باهم کار کنند. این پروژه از کشور‌هایی می‌گذرد که با بحران‌ها و شکننده‌گی‌ها روبه‌رو اند. دستاورد‌های اقتصادی این پروژه به صلح و ثبات منطقه کمک خواهد کرد.»

پروژۀ کاسا یک‌هزار، که از قرغزستان آغاز می‌شود و از تاجکیستان می‌گذرد، ۵۶۲ کیلومتر در خاک افغانستان ادامه پیدا می‌کند و به پشاور پاکستان می‌رسد که برای توسعۀ روابط اقتصادی افغانستان، تاجیکستان قرغزستان و پاکستان بسیار مهم گفته می‌شود.

نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید: «این پروژه یک سلسله سودمندی اقتصادی اجتماعی و محیطی را برای کشور‌های عضو آن فراهم خواهد ساخت و نیز مشکل کمبود انرژی را کاهش خواهد داد؛ شغل ایجاد خواهد کرد و زمینۀ رشد بازرگانی را فراهم می‌سازد. همچنان کاسا ۱۰۰۰ دوستی میان مردم را گسترش خواهد داد.»

امام‌علی رحمان، رییس‌جمهور تاجیکستان می‌گوید: «این پروژه برای همۀ ما شروع همکاری‌های فراخ اقتصادی و تاریخی است.»

تمدید خط برق پروژۀ کاسا یک‌هزار از ولایت‌های کندز، بغلان، پروان کابل، لغمان و ننگرهار می‌گذرد. این پروژه ۱.۱۷ میلیارد دالر هزینه بر می‌دارد. این هزینه بر چهار کشور تقسیم می‌شود و بیشتر سهم افغانستان را بانک جهانی می‌پردازد.

قرار است این پروژه در سه مرحله عملی شود و تا سال ۲۰۱۸ به پایان برسد.

این خط انتقال انرژی برق به گونه مستقیم روی زنده‌گی ۱۵۲ هزار خانواده‌یی که در مسیر آن قرار دارند، تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

در همین حال، وزیر انرژی و آب می‌گوید که افغانستان از انتقال پروژۀ برق آسیای مرکزی به آسیای جنوبی از راه افغانستان موسوم به کاسا یک‌هزار استفاده کند، ناگزیر است یک استیشن تبدیل برق نیرومند به برق عادی بسازد. به گفتۀ وی، این کار هزینۀ فراوان می‌خواهد و به جای آن افغانستان تصمیم گرفته‌است که روی تولید برق آبی سرمایه‌گذاری کند.

پنجشنبه ۲۳ ثور ۱۳۹۵

نوشته شده توسط Tamim Hamid

طلوع نیوز

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*