خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / ۴۰۰هزار دالر تجهیزات برای معیاری سازی سینما

۴۰۰هزار دالر تجهیزات برای معیاری سازی سینما

کابل/۱۸جوزا/فرهنگستان
مسوولان افغان فلم به ارزش ۴۰۰ هزار دالر را برای معیاری سازی سینما و افزایش درآمد های این صنعت، تجهیزات تازه خریداری می‌کنند.
صحرا کریمی، رییس افغان فلم می‌گوید که او از زمان آغاز کار اش به حیث رییس این نهاد، نزدیک به ۱۰ درصد افزایش را در درآمد های این نهاد بوجود آورده است و حالا تصمیم دارد تا تجهیزات تازه یی را برای معیاری سازی افغان فلم خریداری کند.
درهمین حال، مدیریت افغان فلم تلاش دارد که انبارخانه ۲۷ متره این نهاد را  به زودی به یک تالار نمایش با گنجایش ۳۰۰ تماشاگر مبدل سازد.
در ماحول این انبارخانه در زمان جنگ‌های داخلی ده‌ها خمپاره‌ برخورد کرده اند که آثاری از ویرانی های آن بجا مانده است. اما اکنون همه کارمندان افغان فلم تلاش می‌ورزند تا با کار مشترک این محل را مرتب کند.
کاوه ایریک، کارگردان فلم “دو بانو” گفت: “برای نمایش فلم های افغان فلم ما احتیاج به یک سالون داشتیم. تمام برنامه ها و جشنواره های افغان فلم تا حال در جاهای دیگر برگزار می شدند که از نگاه امنیتی و بسیار موارد دیگر مشکل دارد.”
او افزود: “بسیار جاها مراجعه کردیم متاسفانه هیچ کسی همکاری نکرد. اینجا ما هنگر داشتیم، یک گدامی از قدیم بود که پر از خاک شده بود. تصمیم گرفتیم که حالا این گدام را که داریم همین را پاک و تمیز بکنیم و یک سالون نمایش فلم بسازیم.”
“آخرین حرف و دو بانو” دو فلم تازه‌ یی استند که افغان فلم آنرا تولید کرده است و قرار است به روز (پنج شنبه، ۲۰ جوزا) در تالار تازه این نهاد به نمایش گذاشته شود.
در سال گذشته افغان فلم ۱۲ فلم ساخت که همه‌ی آنها با تجهیزات قدیمی این نهاد ساخته شدند و قرار است در سال جاری هم ۱۴ فلم بسازد.
نبی تنها، یکی از کارگردانان ابراز داشت: “فلک آخرین حرف بر مبنای ضرالمثل افغانی که از سوی ریاست افغان فلم بر هر کارگردان یک ضرب المثل انتخاب شده بود، نوشته شد و فلم نامه آن آماده شد. خوش بختانه من موفق شدم که در طول یک ماه فلم برداری آنرا ختم بکنم. این فلم همان ضرب المثل را توانسته موفقانه زنده بسازد.”
اکنون افغان فلم در تلاش استندردسازی صنعت سینما و افزایش عواید حکومت با خریداری تجهیزات تازه به ارزش ۴۰۰ هزار دالر امریکایی است.
مسوولان در اداره افغان فلم می‌گویند که در دو سال گذشته عواید افغان فلم از ۰.۱ درصد به ۱۰ درصد افزایش یافته است.
صحرا کریمی، رییس افغان فلم گفت: “این تجهیزات، کمره‌های سینمایی، کمره‌ها برای کلپ‌ها و کمره‌ها برای سیریال‌ها استند. همه این‌ها را ما سروی، مطالعه و رده‌بندی کردیم و ان شاالله اگر این پروژه را ریاست غیر مالیاتی تایید بکند، می‌تواند بسیار تغییر اساسی در کیفت محتوایی افغان فلم ایجاد شود. به احتمال بسیار قوی قرار شده است که این پروژه را برای ما بدهد.”
رییس افغان فلم که در آغاز سومین سال کاری‌اش در یک برنامه پنج ساله‌ “احیا، فعال سازی و بازسازی سینمای ملی افغانستان” قرار دارد؛ قرار است در جریان سه سال آینده هویت داخلی و خارجی سینمای کشور را زنده بسازد و نیز به فلم سازان زمینه های کاری را ایجاد کند.

نگینه مرجان سروری

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*