خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / یونیسف: حقوق زنان در افغانستان در عرصه آموزش ضایع شده است

یونیسف: حقوق زنان در افغانستان در عرصه آموزش ضایع شده است

کابل/۱۷میزان/فرهنگستان
صندوق پشتیبانی از کودکان سازمان ملل متحد یا یونیسف با بیان این که حقوق زنان در افغانستان در عرصه آموزش ضایع شده است، می‌افزاید که دختران افغانستان حق آموزش، رهبری و انتخاب را دارند.
یونیسف می‌افزاید که زنان و دختران در افغانستان برای آینده این کشور و جهان باارزش اند.
سهیلا سادات، فعال عرصه حقوق زن، گفت: «حق بانوان مدنظر گرفته نشده و واقعن حق و حقوق بانوان به خصوص در عرصه علم و دانش ضایع شده است.»
در همین حال، شماری از دختران دانش‌آموز بار دیگر از طالبان می‌خواهند تا مکتب‌های متوسطه و لیسه را بی‌درنگ باز کند.
روبینا، کرشمه و فریحه که از از رفتن به مکتب محروم مانده‌اند، به طلوع‌نیوز می‌گویند که به هیچ بهای دست از آموزش بر نمی‌دارند. این سه خواهر برای آینده بهتر در زیر یک سقف به هدف بلند بردن ظرفیت‌های تلاش می‌کنند.
روبینا، دانش‌آموز، گفت: «به درس‌های خود آمادگی داریم که اگر روزی شود که مکتب‌های ما بازگشایی شود و امیدوار استیم که یک روز مکتب‌های ما بازگشایی شود.»
کرشمه، دانش‌آموز، می‌گوید: «از کارهای خانه که خلاص شدم دوساعت وقت می‌گذارم بر درس‌های و کتاب‌های مکتبم را مرور می‌کنم و یگان کتاب‌های دیگر را مطالعه می‌کنم تا به درس‌های خود رسیدگی کرده بتوانم.»
آنان از طالبان می‌خواهند تا مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم را باز کند.
فریحه، دانش‌آموز، گفت: «وقتی که امارت اسلامی می‌گوید که مکتب‌ها را باز می‌کنیم ما زیاد امیدوار و خوشحال می‌شویم که درس بخوانیم.»
به تازگی شماری از جوانان در دیدار با حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان، خواهان بازگشایی مکتب‌های دختران شده‌اند.
در همین حال، سخنان اخیر معین سیاسی وزارت خارجه و سخنگوی امارت اسلامی در باره بازگشایی مکتب‌ها، امیدواری‌ها را برای دانش‌آموزان دختر افزایش داده‌است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*