خانه / خبرها / گوترش : کرونا «سونامی خارجی‌ستیزی و نفرت» به‌راه انداخته

گوترش : کرونا «سونامی خارجی‌ستیزی و نفرت» به‌راه انداخته

آنتونیو گوترش اعلام کرد که با همه‌گیری ویروس جدید کرونا در جهان «سونامی نفرت و بیگانه‌هراسی» گسترش یافته است. دبیرکل سازمان ملل خواستار «تلاش همه‌جانبه برای پایان دادن به گفتمان نفرت در سطح جهان» شد.

«احساسات خارجی‌ستیزی به‌شکل آنلاین و در خیابان‌ها افزایش یافته است، نظریه‌های توطئه ضدیهودی گسترش یافته و حملات علیه مسلمانان در ارتباط با شیوع ویروس کووید-۱۹ رخ داده است.»

گوترش افزود مهاجران و پناهندگان «به‌عنوان منبع [انتشار] ویروس مورد توهین قرار می‌گیرند و سپس دسترسی آن‌ها به مراقبت‌های پزشکی منع می‌شود».

تاکنون نزدیک به چهار میلیون نفر در جهان به ویروس کووید-۱۹ مبتلا شده و حدود ۲۷۱ هزار نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. دبیرکل سازمان ملل افزود:

«سالمندان در بین آسیب‌پذیرترین افراد مورد تحقیر قرار می‌گیرند و مواردی ظهور کرده است که نشان می‌دهند آن‌ها نیز هزینه بسیاری متقبل می‌شوند. همچنین روزنامه‌نگاران، روشنگران افکار عمومی، متخصصان بخش بهداشت، مددجویان امدادگر و مدافعان حقوق بشر صرفاً به‌دلیل انجام وظایف خود هدف قرار می‌گیرند.»

گوترش از رهبران سیاسی خواست در زمانه‌ای که تندروها به دنبال طعمه‌ از میان مردمی هستند که گرفتار مشکلات متعددی‌اند، همبستگی خود را با همه اقشار مردم نشان دهند و در مؤسسات آموزشی بر «آگاهی و فرهنگ دیجیتالی» توجه کنند.

او از رسانه‌ها، به‌ویژه رسانه‌های اجتماعی خواست تا «محتویات نژادپرستانه، ضدزن و دیگر موارد آسیب‌رسان را حذف کنند» و دسترسی جامعه مدنی به افراد آسیب‌پذیر را تقویت کنند. گوترش گفت:

«من از همه مردم در همه جا می‌خواهم که در برابر نفرت‌پراکنی ایستادگی کنند، با یکدیگر با عزت رفتار و از هر فرصتی برای گسترش مهربانی استفاده کنند. کووید-۱۹ اهمیتی نمی‌دهد که ما کجا هستیم، در کجا زندگی می‌کنیم، چه اعتقاد و چه تفاوتی با یکدیگر داریم.»

درخواست جهانی دبیرکل سازمان برای مقابله با نفرت‌پراکنی ادامه پیام ویدئویی او در ۴ اردیبهشت / ۲۳ آوریل است که گفته بود همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ به‌عنوان یک بحران بشری در حال تبدیل شدن به بحران حقوق بشر است.  او در این پیام تأکید کرده بود که در ارائه خدمات عمومی برای مقابله با این ویروس تبعیض‌ها و نابرابری‌های ساختاری وجود دارد که مانع از دسترسی همگان به امکانات و تجهیزات لازم برای مقابله با این بیماری می‌شود.

گوترش با اشاره به ظهور قوم‌گرایی، پوپولیسم، اقتدارگرایی و عقب‌نشینی از حقوق بشر در بعضی از کشورها، افزوده بود که «بحران همه‌گیری می‌تواند بهانه‌ای برای اتخاذ اقدامات سرکوبگرانه برای رسیدن به اهداف غیرمرتبط با همه‌گیری باشد.»

دبیرکل سازمان ملل همچنین ۵ فروردین / ۲۴ مارس از رهبران ۲۰ کشور بزرگ صنعتی جهان خواسته بود تا برنامه‌ای برای «زمان جنگ» شامل بسته‌ای از مشوق‌های اقتصادی به ارزش «میلیاردها دلار» برای صاحبان کسب‌وکارها، کارگران و خانواده‌ها در کشورهای در حال توسعه که با پیامدهای همه‌گیری جهانی ویروس کووید-۱۹ در حال مقابله‌اند، اختصاص دهند.

آنتونیو گوترش در ماه مه (اردیبهشت جاری) نیز در یک پیام ویدیویی هشدار داد که معلولان در جهان از امکانات برابر برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کوویدـ۱۹ و درمان آن بهره‌مند نیستند.

او یک بار نیز از افزایش خشونت‌های خانگی علیه زنان در زمان بحران کرونا ابراز نگرانی کرده بود.

۰۸٫۰۵٫۲۰۲۰

منبع : ویب سایت زمانه

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*