خانه / خبرها / گلو در برابر گلوله ؛ دست‌آوردها در روند صلح نباید معامله شوند

گلو در برابر گلوله ؛ دست‌آوردها در روند صلح نباید معامله شوند

گلو در برابر گلوله؛ دست‌آوردها در روند صلح نباید معامله شوند

کابل/۱سنبله/فرهنگستان
در آستانۀ آغاز مذاکرات میان افغانان، شماری از فرهنگیان، شاعران
و نویسنده‌گان کشور گفته‌اند که در این مذاکرات نباید دست‌آوردهای بیست سال اخیر به‌ویژه دست‌آوردهای جامعۀ روشنفکری معامله شوند.

این فرهنگیان که روز (جمعه،۳۱اسد) در برنامۀ فرهنگی «گلو در برابر گلوله» گردآمده بودند، می‌گویند که افغانستان در مقطع حساس قرار دارد و برای رسیدن به صلح باید هم‌دیگرپذیری و اجماع ملی ایجاد شود.
گلنور بهمن، شاعر و نویسنده می‌گوید: «با از دست دادن فرزندان این کشور، ارزش‌هایی را که بدست آوردیم، سرنوشت این ارزش‌ها چه می‌شود؟ سرنوشت روشن‌فکر و تحصیل کرده، سرنوشت اهل قلم چه می‌شود؟!»
سروِ رسا رفیع زاده، نویسنده افزود: «با آن شدت اگر طالبان برگردند و دوباره به برپایی امارت اسلامی تأکید کنند، دست‌آوردهای بیست سالۀ زنان افغانستان چه خواهد شد؟»
انتظار می‌رفت مذاکرات صلح هفتۀ پیش در دوحه آغاز شوند، اما بدلیل نهایی نشدن روند رهایی زندانیان طالبان و حکومت، این گفت‌وگوها به تأخیر افتاده‌اند.

شماری از شرکت کننده‌گان برنامۀ فرهنگی گفته‌اند که کشور در یک اوضاع نابسامان قرار دارد و روند صلح نیز به یک مرحلۀ حساس رسیده‌است.

سید آقا فاضل سانچارکی، معین پیشین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت: «ما از تجربه‌های تلخ تاریخی درس نگرفتیم. ما راه آزموده را دوباره طی کردیم. ما راه رفته را دوباره قدم گذاشتیم.»

اسدالله ولوالجی، شاعر و نویسنده نیز گفت: «وقتی داکتر نجیب سقوط کرد، برای ما هیچ‌چیزی باقی نماند؛ ارتشی را که در طول ۱۲۰ سال بوجود آورده بودیم، ازبین رفت.»

شرکت کننده‌گان این برنامه، هم‌چنین تأکید کردند که صلح همیشه‌گی زمانی برقرار خواهد شد که شهروندان کشور متحد شوند و برای حفظ دست‌آوردها و برای ثبات همیشه‌گی در کشور دست به دست هم بدهند.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*