خانه / خبرها / گفت‌وگوی ویدیویی بایدن و پوتین درباره اوکراین و ایران

گفت‌وگوی ویدیویی بایدن و پوتین درباره اوکراین و ایران

روسای جمهوری آمریکا و روسیه روز سه‌شنبه در یک گفت‌وگو ویدیویی، درباره وضعیت اوکراین صحبت کردند.

بنا به اطلاعیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرده است، در این گفت‌وگو جو بایدن «نگرانی عمیق ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش را از گردآمدن نیروهای روسیه پشت مرزهای اوکراین ابراز کرد و به‌روشنی گفت که آمریکا و متحدانش در صورت تشدید عملیات نظامی [روسیه] با اقدامات نیرومند اقتصادی و تدابیر دیگر واکنش نشان خواهند داد.»

بنا به این اطلاعیه، بایدن همچنین «بر حمایت خود از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد و خواهان تنش‌زدایی و بازگشت به دیپلماسی شد.»

به گزارش سی‌ان‌ان، ولادیمیر پوتین و جو بایدن اعضای دولت خود را مکلف به پی‌گیری این مبحث کردند. کاخ سفید گفت که «ایالات متحده این کار را در هماهنگی نزدیک با متحدان و شرکایش انجام خواهد داد.»

بنا به این گزارش، سران دو کشور همچنین درباره «گفت‌وگو بر سر ثبات استراتژیک، گفت‌وگویی جداگانه درباره باج‌خواهی اینترنتی، و همکاری بر سر مسائل منطقه‌ای از جمله ایران» صحبت کردند.

در تصویری که کاخ سفید از این گفت‌وگو ویدیویی منتشر کرد، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، و اریک گرین، مدیر ارشد امور روسیه و آسیای میانه» کنار بایدن نشسته بودند.

قرار است بعداز‌ظهر سه‌شنبه به وقت واشنگتن، بایدن با سران فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا نیز صحبت کند.

بایدن دوشنبه هم با سران این کشورها گفت‌وگو کرد و در پایان، جملگی «نگرانی مشترک خود را درباره بسیج نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین و لحن تند مسکو ابراز کردند.»

پنجشنبه گذشته، کرملین  از احتمال گسترش درگیری‌ها در شرق اوکراین ابراز نگرانی کرد. در همین حال آمریکا نیز به روسیه هشدار داد که در اوکراین دخالت نکند.

مقام‌های غربی و اوکراینی از بسیج نیروهای نظامی روسی پشت مرزهای اوکراین نگران‌اند و از قصد روسیه برای مداخله مستقیم نظامی در اوکراین بیم دارند. از سوی دیگر، مسکو تاکید می‌کند که چنین قصدی ندارد و اوکراین و متحدان غربی آن را متهم می‌کند که درصددند با مطرح کردن ادعاهای ساختگی، طرح‌های تهاجمی خود را پنهان کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه،  در استکهلم، هشدار داد که اگر روسیه در پی‌ رویارویی باشد، با پیامدهایی جدی مواجه خواهد شد. او افزود که دیپلماسی بهترین راه برای اجتناب از بحران است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*