خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / گرامی‌داشت از روز جهانی حفاظت از طبیعت در کابل

گرامی‌داشت از روز جهانی حفاظت از طبیعت در کابل

کابل/۶اسد/فرهنگستان
هم‌زمان با ۲۸جولای؛ روز جهانی محفاظت از طبیعت، مسوولان ریاست محیط زیست کابل گفته اند، تغییر اقلیم تاثیرات ناگواری روی محیط زیست داشته و یکی از عمده‌ترین دلایل آلوده‌گی هوا در افغانستان به‌حساب می‌آید.
مسوولان این اداره، انکشافات و تکنالوژی، شهری شدن و زباله‌ها را از دلایل اساسی تغییر اقلیم عنوان می‌کنند.
محمد کاظم همایون؛ رییس محیط زیست کابل که به امروز (چهارشنبه، ۶ اسد) در محفل گرامی‌‌داشت از روز جهانی حفاظت از طبیعت در کابل سخن می‌زد گفت، سکتور زراعت بیش از هر بخش دیگری از تغییر اقلیم در افغانستان متضرر شده است.
همایون، افزایش سطح آب دریاها، فرسایش خاک، خشک‌سالی‌های پی‌هم، کاهش حاصلات زراعتی، تغییر فصل‌های بارندگی، سرازیر شدن سیلاب‌ها، لرزش زمین و کوه‌ها، ازدیاد فقر و مهاجرت‌های داخلی را از تاثیرات برجسته تغییر اقلیم در کشور خواند.
از سویی هم، محمد رضا نعیمی؛ عضوشبکه نظارت از محیط زیست و منابع طبیعی می‌گوید که با وجود آن‌که افغانستان سهم ناچیزی در تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین دارد، اما به مقدار قابل ملاحظه‌ای دستخوش آسیب‌های ناشی از تغییرات اقلیمی شده است.
نعیمی، نقش مردم را در کاهش تاثیرات منفی تغییرات اقلیمی مهم خوانده، گفت که باید آگاهی عمومی در زمینه تغییرات اقلیمی و محیط زیست، افزایش یابد تا مردم در برابر طبیعت برخورد مسوولانه داشته باشند.
همزمان با این، مسوولان ریاست تنظیف شاروالی کابل، افزایش جمعیت و تولید بی‌رویه زباله‌ها را از عوامل عمده آلوده‌گی محیط عنوان می‌کنند، اما می‌گویند که تلاش‌ها برای معیاری‌سازی روند مدیریت زباله‌ها در شهر کابل جریان دارد.
امان الله حمیدی؛ معاون فنی ریاست تنظیف شاروالی کابل گفت، روزانه حدود ۳ تا ۳.۵ تن کثافات در شهر کابل تولید می‌شود، اما پرسونل این ریاست توانایی انتقال ۲ تن زباله را به بیرون از شهر دارند.
با این همه، زهره کریمی؛ مسوول نهاد آکسیجن که در بخش حفاظت از محیط زیست فعالیت می‌کند، می‌گوید که این نهاد از زمان تاسیس تا کنون، صدها برنامه آموزشی و ورکشاپ را برای بلند بردن سطح آگاهی مردم در پیوند به موضوعات محیط زیستی، برگزار کرده است.
وی، از تمامی شهروندان افغانستان خواست که در قبال حفاظت از محیط مسوولیت داشته باشند.
این در حالی‌است که به باور کارشناسان محیط زیست، علاوه بر تدابیری که باید در سطح بین‌المللی برای مبارزه با چالش تغییر اقلیم سنجیده می‌شود، دولت افغانستان نیز وظیفه دارد تا برنامه‌های را در زمینه مهار، تنظیم و مدیریت آب و نیز حفاظت از جنگلات و محیط زیست روی دست گیرد.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*