خانه / خبرها / کنفرانس خبری سرگئی لاوروف و محمدجواد ظریف، وزرای خارجه ایران و روسیه

کنفرانس خبری سرگئی لاوروف و محمدجواد ظریف، وزرای خارجه ایران و روسیه

کنفرانس خبری سرگئی لاوروف و محمدجواد ظریف، وزرای خارجه ایران و روسیه :

جواد ظریف و سرگئی لاوروف، وزرای امور خارجه ایران و روسیه در نشست خبری مشترک خود در مسکو بر غیرقانونی بودن اقدامات آمریکا علیه ایران در شورای امنیت تاکید کردند و فعالیت‌های هسته‌ای ایران را مطابق برجام و در راستای قوانین آژانس ارزیابی کردند.
محمدجواد ظریف وزرای خارجه ایران که به مسکو سفر کرده است، امروز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سرگئی لاوروف وزرای خارجه روسیه، گفت: دولت ترامپ کارش خروج از پیمان ها و نهادهای بین المللی است و ما اجازه نخواهیم داد آژانس بین المللی انرژی اتمی ابزار دست دولت ترامپ برای نابودی برجام شود.
ظریف گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره با شفافیت کامل با اژانس رفتار کرده و ۱۵ گزارش آژانس نشان داده است که ایران همه تعهدات خود را انجام داده است.
وزرای خارجه ایران در عین حال تصریح کرد: اجازه نخواهیم داد ایران موضوع بررسی‌هایی شود که اسناد آن ادعاهای جاسوسی است. وی گفت: اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بخواهد از روش‌های غیرمنطقی استفاده کند برخورد مناسبی خواهیم داشت.
ظریف گفت: بسیار تاسف بار خواهد بود اگر دبیرخانه ملل متحد و دبیرخانه آژانس در جهت نابودی برجام حرکت کنند. وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در مورد نشست آستانه با سرگئی لاوروف گفت وگو کردم و توافق برای اجرای نشست سه جانبه به دست آمد.
محمدجواد ظریف، خاطرنشان کرد که با همتای ترکیه ای خود نیز در این مورد گفت و گو کرده و درباره برگزاری نشست توافق شده است.
ظریف افزود: سران ایران، روسیه و ترکیه در فرمت مذاکرات آستانه نشست سه جانبه به صورت وبینار برگزار می کنند و اگر شرایط اجازه دهد نشست حضوری برگزار خواهد شد.
وزیر خارجه ایران این را نیز گفت که از سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه را برای سفر به ایران دعوت کرده است. وی با اشاره به مذاکرات خود با لاوروف تصریح کرد که در آن مساله سوریه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
وزیر امور خارجه گفت: مذاکرات امروز سودمند بود و امیدوارم برای ملت های دو کشور مفید باشد.
ظریف با بیان اینکه ایران و روسیه در امور منطقه ای همکاریهای نزدیکی دارند، اظهار کرد: در جریان مذاکرات آستانه سه کشور توانستند وضعیت سوریه را از حالت بحرانی خارج کنند. روسیه و ترکیه و ایران به اصول مذاکرات آستانه پایبند هستند.
وی گفت: کشورهای غربی بنا به ملاحظات خود در مسائل انسانی حتی در شرایط کرونا سعی نمی کنند به ملت سوریه کمک کنند. ظریف خاطرنشان کرد که ایران و روسیه در مساله افغانستان دارای مواضع مطابق همدیگر هستند.
وزیر خارجه ایران با اشاره به تلاش های روسیه برای حل مسائل افغانستان گفت: ایران از تلاش های روسیه برای حل مسائل افغانستان استقبال میکند و از آن حمایت می کند. وی گفت: در دیدار امروز درخصوص مسائل لیبی و یمن گفت وگو کردیم و این گفت وگوها ادامه خواهد داشت.
ظریف گفت: اساس سیاست ما اجرای قوانین بین المللی است که از سوی آمریکا به فراموشی سپرده شده است. نادیده گرفتن قوانین بین المللی ازسوی واشنگتن به گرایشی تبدیل شده که ادامه دارد. وی ادامه داد: آمریکا زمانی که از توافق های بین المللی خارج می شود شروع به سوء استفاده می کند که مساله ای خطرناک است و در این مورد با وزیر خارجه روسیه گفت وگو کردیم که در آن هم عقیده هستیم.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز سه‌شنبه پس از دیدار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در جمع خبرنگاران گفت:

برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که آن را تایید کرد در واقع یک هدف داشت.
وی افزود: اما آمریکا که پس از روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید مشارکت خود را در برجام متوقف کرد مانع اجرای این توافق بین‌المللی ازسوی سایر شرکت کنندگان در آن شد.
وزیر خارجه روسیه از تلاش های آمریکا برای ممانعت اجرای برجام توسط ایران و سایر شرکت کنندگان در آن انتقاد کرد و افزود: با این وجود آمریکا سعی دارد با ادعای اینکه در برجام شرکت می کند محدودیت های تسلیحاتی ایران را تمدید کند.
وی ادامه داد: این تلاش های آمریکا از نظر قوانین بین المللی امکان تحقق ندارد. رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد: ما سعی می کنیم قوانین بین المللی اجرا شود.
لاوروف در بخش دیگری از نشست خبری با ظریف گفت که روسیه و ایران بر اهمیت حفظ برجام به رغم موضع مخرب آمریکا تاکید دارند. وی افزود: در مذاکرات امروز درخصوص وضعیت پیرامون برجام به صورت مشروح گفت‌وگو کردیم. دو طرف در مورد حفظ برجام که عامل مهم حفظ امنیت بین المللی است اتفاق نظر داریم.
وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنان خود گفت که هنوز پاسخ آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به نامه خود در مورد وضعیت پیرامون برجام و تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را دریافت نکرده است. وی گفت: در مورد آن نامه که به دبیرکل شورای امنیت و نیز نامه ای که به رئیس شورای امنیت برای توزیع بین اعضای این شورا ارسال شد، هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم.
سرگئی لاوروف گفت: من بر این باورم که در نامه استدلال های جدی بیان شده و در پنج صفحه تدوین شده است و امیدوارم این نامه و استدلال های نوشته شده در ان را خوب مطالعه کنند.
لاوروف گفت: نشست سران آستانه به صورت وبینار ممکن است تا نشست کمیته تدوین قانون اساسی سوریه در ماه اگست برگزار شود.
وی افزود: در مورد برگزاری این نشست کاملا می توانم اطمینان دهم که تا زمانی که گیر پدرسون نماینده دبیرکل سازمان ملل نشست کمیته قانون اساسی سوریه برگزار گند، به صورت وبینار برگزار خواهد شد. وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه در مذاکرات با همتای ایرانی خود درخصوص حل و فصل اوضاع سوریه گفت وگو کرده است، اظهار کرد: دو طرف بر اجرا و غیرقابل جایگزین بودن، توافق های به دست آمده در مذاکرات در فرمت آستانه تاکید کردند.
وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد که در مذاکرات امروز درخصوص اقدامات برای تثبیت وضعیت میدانی در سوریه و اقدامات در دوره پسابحران در این کشور و کمک به بازگشت مهاجران سوری و مهاجران داخلی به محل زندگی خود گفت وگو و تبادل نظر کردند.
وزیر خارجه روسیه گفت که روسیه در تماس با ترکیه سعی می کند طرف های مناقشه در لیبی را در پشت میز مذاکره بنشاند. وی افزود: در مراحل اولیه مناقشه در لیبی، بازیگران خارجی سعی کردند تا منافع فقط یک طرف را به زیان مواضع طرف دیگر مورد توجه قرار دهند که منجر به شکست مذاکرات شد.
لاوروف ادامه داد: امیدوارم شرکت کنندگان در کنفرانس برلین برای حل مساله لیبی رویکردی را که همه بازیگران خارجی تایید می کنند اتخاذ کنند و فقط موضوع کسب توافق باقی مانده است.
در جریان دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از روسیه و پس از ملاقات با سرگئی لاوروف وزیرامور خارجه فدراسیون روسیه اعلامیه مشترک دو کشور در زمینه ارتقای حقوق بین الملل به امضای دو وزیر خارجه رسید.
متن کامل اعلامیه به شرح زیر است:
۱. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بر تعهد کامل خود به اصول حقوق بین الملل که در «منشور ملل متحد» و “اعلامیه سال ۱۹۷۰ درباره اصول حقوق بین الملل مربوط به روابط دوستانه و همکاری میان دولت‌ها منطبق با منشور ملل متحد”، منعکس شده‌‌اند، تاکید می‌نمایند. اصول حقوق بین الملل که اساس روابط بین المللِ عادلانه و برابر هستند، همکاری برد – برد را به منصه ظهور می‌رسانند و فضای مشترکی را برای همکاری‌های امنیتی و اقتصادیِ برابر و جدایی ناپذیر ایجاد می‌کنند.
۲. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بر این نکته اشتراک نظر دارند که اصل برابری حاکمیت‌ها برای ثبات در روابط بین الملل حیاتی می‌باشد. دولت‌ها از حقوق خود بر مبنای استقلال و برابری بهره مند می‌شوند و تعهدات و مسئولیت‌هایشان را بر اساس احترام متقابل بر عهده می‌گیرند. دولت‌ها حق دارند در ایجاد و اِعمال حقوق بین الملل به صورت برابر مشارکت نمایند. آنها همچنین متعهد هستند به نحو منسجم و مستمر، حقوق بین الملل را با حسن نیت رعایت نمایند.
۳. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بر اصل لزوم خودداری دولت‌ها از تهدید یا توسل به زور علیه تمامیت سرزمینی یا استقلال سیاسی هر کشور دیگر برخلاف منشور ملل متحد، تأکید می‌کنند. بر این اساس، آنها مداخله‌های نظامی یک جانبه را محکوم می‌نمایند.
۴. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه از اصل عدم مداخله در امور داخلی یا خارجی دولت‌ها به طور کامل حمایت می‌کنند و هر گونه مداخله دولت‌ها در امور داخلی یا خارجی دولت‌های دیگر با هدف تغییر جعلی حکومت‌های مشروع را که ناقض اصل مزبور است، محکوم می‌نمایند.
۵. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه هر گونه اقدام یا تلاش برای تضعیف یا بی‌ثبات سازی دولت‌ها یا نهادهای آنها را به هر شکل یا بهانه‌‌ای، نقض اصل یاد شده قلمداد می‌نمایند.
۶. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه اِعمال فراسرزمینی مغایر با حقوق بین الملل قوانین ملی دولتها را به عنوان مصداق دیگری از نقض اصل عدم مداخله در امور داخلی دولت‌ها محکوم می‌نمایند.
۷. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، به عنوان بخشی از اصل عدم مداخله در امور داخلی یا خارجی دولت‌ها؛ حق حاکمه و غیر قابل نقض دولتها در تعیین نظام سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خود برای توسعه روابط بین المللی و اِعمال حاکمیت دائمی بر منابع طبیعی خود، مطابق با اراده مردمشان و بدون دخالت خارجی، مداخله، براندازی، اجبار یا تهدید به هر صورت را مورد تاکید قرار می‌دهند.
۸. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بر اصل حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات تأکید کرده و اعتقاد راسخ دارند که دولت‌ها باید اختلافاتشان را از طریق ابزارها و سازوکارهایی که در مورد آن توافق کرده‌‌اند، حل و فصل نمایند. این روند به حل مسالمت آمیز اختلافات بر طبق حقوق بین الملل قابل اِعمال کمک کرده و در نتیجه می‌تواند به کاهش تنش‌ها و افزایش همکاری صلح آمیز منجر شود. بدیهی است، برای حفظ نظم حقوقی بین المللی، ضرورت دارد که همه ابزارها و سازوکارهای حل و فصل اختلافات، مبتنی بر رضایت باشند و با حسن نیت و روحیه همکاری به کار گرفته شوند. اهداف مذکور نباید با سوءاستفاده در عمل، تضعیف گردند.
۹. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در این زمینه اشتراک نظر دارند که اجرای با حسن نیت اصول و قواعد کلی شناخته شده حقوق بین الملل، مانع از رویه اتخاذ استانداردهای دوگانه یا تحمیل اراده برخی دولت‌ها بر برخی دیگر خواهد شد. آنها تحمیل اقدام‌های زورمدارانه یکجانبه -که همچنین به عنوان «تحریم‌های یک جانبه» شناخته شده اند- را مصداقی از چنین رویه‌‌ای قلمداد می‌نمایند. اقدام‌های زورمدارانه یکجانبه به ویژه در شکل اقدام قهری اقتصادی، گروه‌هایی را که در آسیب پذیرترین وضعیت اقتصادی و اجتماعی هستند، هدف قرار می‌دهند. بنابراین همه کشورها باید از اعلام و اِعمال هر گونه اقدام زورمدارانه یکجانبه اجتناب نمایند؛ زیرا این اقدامات مانع از تحقق کامل توسعه اقتصادی و اجتماعی می‌شوند و آثار منفی بر بهره مندی از همه حقوق بشر از جمله حق توسعه، تجارت و سرمایه گذاری دارند.
۱۰. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، تروریسم را در هر شکل و صورتی، به عنوان یک تهدید جهانی علیه صلح و امنیت بین المللی محکوم می‌کنند و آن را تضعیف کننده نظم بین المللیِ مبتنی بر حقوق بین الملل می‌دانند. آنها تاکید می‌کنند که تروریسم نباید به مذهب، ملیت، گروه قومی یا تمدنی پیوند داده شود. اقدامات تروریستی، صرف نظر از انگیزه و زما ن و مکان آن و توسط هر کس که ارتکاب یابند، اقدامی مجرمانه و غیرقابل توجیه خواهند بود. آنها هم چنین بر ضرورت تلاش مشترک و رویکرد جامع در پیشگیری و مقابله با تروریسم، وفق حقوق بین الملل از جمله منشور ملل متحد تاکید می‌کنند و علاوه بر این، بر غیرقابل پذیرش بودن اتهام زنی‌های ناروا علیه نهادهای رسمی دولت‌های دیگر که می‌تواند تلاش‌های بین المللی در مبارزه با تروریسم را به چالش بکشد، تأکید می‌نمایند. به علاوه آنها از اجرای یکپارچه و متوازن راهبرد جهانی ملل متحد برای مقابله با تروریسم حمایت می‌کنند.
۱۱. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه اعلام می‌دارند که تعهدات بین المللی مربوط به مصونیت دولت‌ها، اموال و مقامات آن‌ها باید همواره توسط کشورها محترم شمرده شوند. نقض این تعهدات در تضاد با اصل برابری حاکمیت دولت‌ها است و می‌تواند به افزایش تنش‌ها منجر شود.
۱۲. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه مصمم هستند با رویکردهای غیرقانونی یکجانبه در حل و فصل بحران‌های جهانی مقابله کرده و فعالانه رویکردهای جمعی و چندجانبه عادلانه مبتنی بر اصول و قواعد کلی شناخته شده حقوق بین الملل را برای حل مسائل فوری و ضروری منطقه‌‌ای و جهانی ارتقاء دهند. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه مفاهیمی را که در تلاش برای تضعیف نظم بین المللی مبتنی بر حقوق بین الملل هستند، مردود اعلام می‌کنند.
۱۳. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه تصمیم میگیرند که در راستای روابط مبتنی بر مشارکت راهبردی فیمابین، همکاری‌های خود را با هدف رعایت و ارتقاء حقوق بین الملل و استقرار یک نظم بین المللی عادلانه و مبتنی بر حقوق بین الملل گسترش دهند.

میر احمد ” خواجه ”

فرهنگستان

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*