خانه / خانواده / جوانان / کاپیتان تیم رباتیک دختران افغانستان: نگذارید افغانستان گورستان آرزوهای دختران شود

کاپیتان تیم رباتیک دختران افغانستان: نگذارید افغانستان گورستان آرزوهای دختران شود

کابل/۲۹سنبله/فرهنگستان
سمیه فاروقی، کاپیتان تیم رباتیک دختران افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل خطاب به رهبران جهان گفت که نگذارند افغانستان گورستان اهداف و آرزوهای دختران شوند.
او روز گذشته (دوشنبه، ۲۸ سنبله) گفت که طالبان پس از تسلط خود بر افغانستان مکاتب را به‌روی میلیون‌ها دختر بسته و هیچ نشانه‌ای از بازگشایی مکاتب نیست.
فاروقی گفت که دختران در افغانستان با آینده نامعلوم مواجه شده‌اند: «طالبان وجود ما را از جامعه کاملا حذف می‌کنند. ممکن است هزاران دختر دیگر هرگز نتوانند به مکاتب برگردند؛ بسیاری از آن‌ها همین حالا ازدواج کرده‌اند.»
او خطاب به رهبران جهان گفت اگر فکر می‌کنند که دختران افغانستان مستحق آموزش هستند، نگذارند او و دختران دیگر «قربانی سیاست‌های بین‌المللی» شوند.
سال گذشته به تاریخ ۱۸ سپتامبر تنها مکاتب پسرانه باز شدند. طالبان در آن زمان اعلام کردند که در بهار امسال تمام مکاتب باز می‌شوند؛ اما این گروه با شکستن وعده خود تاکنون به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه آموزش نداده‌اند.
در حال حاضر مقام‌های طالبان به‌گونه‌ی مختلف تعطیلی مکاتب را توجیه می‌کنند.
اخیرا نورالله منیر، سرپرست وزارت معارف طالبان گفته بود که مکاتب دخترانه در افغانستان به‌دلیل «مشکلات فرهنگی» تعطیل اند و مردم در شرایط فعلی نمی‌خواهند دختران خود را به مکتب بفرستند. این اظهارات واکنش‌های منفی گسترده‌ای را در پی داشت.
این در حالی‌ست که طالبان در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به دلیل نداشتن مشروعیت جهانی دعوت نشده است.
قابل ذکر است که در این نشست، نصیراحمد فایق، سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل، به نماینده‌گی از افغانستان سخن‌رانی خواهد کرد.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*