خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / کاهش پنجاه درصدی فعالیت دانشگاه‌های خصوصی در افغانستان

کاهش پنجاه درصدی فعالیت دانشگاه‌های خصوصی در افغانستان

کابل/۱۲عقزب/فزهنگستان
مسوولان دانشگاه‌های خصوصی در افغانستان از کاهش فعالیت‌های دانشگاه‌ها نگران اند و می‌گویند که کمرنگ شدن حضور دانشجویان در صنف‌های درسی در چند ماه پسین فعالیت‌های این نهادها را تا پنجاه درصد کاهش داده است.
به گفته این مسوولان، بیشتر فعالیت دانشگاه‌های خصوصی بسته‌گی به پرداخت فیس‌های دانشجویان دارد که با حضور کمرنگ دانشجویان، این نهادها با چالش‌های فراوان روبرو گردیده اند.
فرهاد امین، مسوول اداری یک دانشگاه خصوصی در کابل گفت: «دانشگاه‌های خصوصی متکی به فیس محصل است و مرجع تمویلی دانشگاه‌ها فیس دانشجو است.»
مسوولان دانشگاه‌های خصوصی می‌گویند که به علت روبرو بودن دانش‌جویان با چالش‌های اقتصادی، برخی دانشگاه‌ها تا بیست درصد فیس‌های هر سمستر را کاهش داده اند.
رحمت الله یوسفی، استاد دانشگاه گفت: « بیکار شدن نسل تحصیل کرده و عدم حضور گسترده دختر خانم‌ها از عوامل استند که جوانان کمتر به دانشگاه‌ها برای تحصیل مراجعه کنند.»
از سویی هم برخی از دانشجویان می‌گویند که به علت چالش‌های اقتصادی قادر به پرداخت فیس‌های شان نیستند.
صفیه مرادی وردک، دانشجو گفت: «چالش بزرگ برای من و بقیه دانشجویان، چالش اقتصادی است که متاسفانه همه افراد جامعه با آن روبرو استند.»
این در حالی‌ست که دانشگاه‌های دولتی تاکنون در افغانستان باز نشده اند، اما وزارت تحصیلات عالی گفته است که برای بازگشایی دانشگاه‌های دولتی روی یک راه‌کار تازه کار می‌کند.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*