خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / کارشناسان حقوق بشر: شاهد انبوهی از نقض حقوق بشر توسط طالبان بوده‌ایم

کارشناسان حقوق بشر: شاهد انبوهی از نقض حقوق بشر توسط طالبان بوده‌ایم

کابل/۲۱اسد/فرهنگستان
کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل می‌گویند که آنان پس از ۱۵ آگست ۲۰۲۱، شاهد انبوهی از نقض حقوق بشر توسط طالبان بوده‌اند. این کارشناسان گفته‌اند حذف زنان و دختران از جامعه و ستم سیستماتیک علیه این قشر فاحش بوده است.
آنان امروز (جمعه، ۲۱ اسد) با نشر بیانیه‌ای گفته‌اند که جامعه بین‌المللی باید به‌طور چشم‌گیری تلاش‌ها را برای ترغیب طالبان به رعایت اصول اولیه حقوق‌ بشر افزایش دهد.
کارشناسان سازمان ملل هشدار داده‌اند که اگر اقدامات بیشتری برای معکوس‌کردن وضعیت رو به وخامت حقوق بشر به‌ویژه برای زنان و دختران انجام نشود، آینده افغانستان تاریک خواهد بود.
آنان تأکید کرده‌اند که جامعه جهانی اقدامات سخت‌گیرانه‌ای را برای محافظت از افغان‌ها در برابر نقض حقوق بشر اتخاذ کند.
کارشناسان سازمان ملل افزوده‌اند که طالبان علی‌رغم این‌که به تعهدات متعدد خود برای حمایت از حقوق بشر عمل نکرده‌اند، بلکه بسیاری از پیشرفت‌‌های دودهه گذشته را نیز معکوس کرده‌اند.
دیده‌بان حقوق بشر اوضاع حقوق بشری را در افغانستان، به ویژه برای زنان فاجعه‌بار می‌داند.
این نهاد که در گزارش تازه‌اش یک سال حکومت طالبان را در افغانستان بررسی کرده است، می‌گوید که طالبان بر خلاف تعهدشان حقوق بشر را نقض کرده اند و جامعه جهانی نیز در رسیده‌گی به اوضاع زنان افغانستان بی‌تفاوت بوده است.
دیده‌بان حقوق بشر می‌افزاید که تصمیم‌های واشنگتن نیز مردم افغانستان را با بحران روبه‌رو ساخته اند.
هیدر بار، مسوول دیده‌بان حقوق بشر برای افغانستان، گفت: «از هنگامی که طالبان قدرت را در دست گرفتند یعنی ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱، یک سال کاملا فاجعه‌بار برای حقوق بشر در افغانستان بوده است. افغانان همزمان با دو بحران بسیار شدید روبه‌رو شدند؛ یکی آن بحران بشری که بر بنیاد تصمیم‌های واشنگتن که اقتصاد افغانستان را از عملکرد بازداشته و گرسنه‌گی افزایش یافت و بحران دومی حمله طالبان بر حقوق بشر، کشتارهای فرا قانونی، حمله بر آزادی بیان و مهمتر از همه محدویت‌ها بر حقوق زنان و دختران بوده است.»
این نهاد حقوق بشری جامعه جهانی را به بی تفاوتی در برابر زنان افغانستان متهم ساخته است.
مونسه مبارز، فعال حقوق زن، می‌گوید: «حالا اگر این روند به این شکل ادامه پیدا بکند ما شاهد وضعیت بسیار وخیم و جدی انسانی در جغرافیای افغانستان خواهیم بود.»
خاطره حصار، فعال حقوق زن، گفت: «زنان افغانستان از حق کار و آموزش محروم شده اند و قوانین سختگیرانه که در این اواخر بالای زنان افغانستان وضع شده اند شرایط را برای زنان افغانستان بسیار دشوار ساخته است.»
فعالان حقوق زنان از جامعه جهانی می‌خواهند که در این زمینه توجه جدی نماید.
مولوده توانا، فعال حقوق زن، گفت: «چشم و امید زنان افغانستان به جامعه جهانی است و جامعه جهانی نباید با صدور اعلامیه‌ها و نشست‌ها ابراز نگرانی و تاسف بکند باید فراتر از نشست‌ها و اعلامیه‌ها وارد اقدامات جدی و عملی شود.»
دیده‌بان حقوق بشر در این گزارش گفته است که در یکسال حضور طالبان فقر در افغانستان نود درصد افزایش یافته است و نزدیک به هفتصد هزار شغل از بین رفته اند و نیز میلیون‌ها کودک با سوء‌ تغذیه شدید روبه‌رو استند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*