خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / چهل سالگی حضور مهاجرین افغان در پاکستان

چهل سالگی حضور مهاجرین افغان در پاکستان

عمران‌خان: میزبانی از مهاجرین ادامه می‌یابد؛ طالبان در پاکستان پناهگاه ندارند :

عمران‌خان صدراعظم پاکستان با سخنرانی در کنفرانس بین المللی مهاجرین افغانستان در اسلام‌آباد اظهار داشت: ۲۰ سال گذشته برای مردم پاکستان بسیار سخت بود با این وجود از مهاجران افغان میزبانی کردیم و این میزبانی ادامه خواهد داشت.
عمران‌خان صدراعظم پاکستان با سخنرانی در کنفرانس بین المللی مهاجرین افغانستان در اسلام‌آباد اظهار داشت: ۲۰ سال گذشته برای مردم پاکستان بسیار سخت بود با این وجود از مهاجران افغان میزبانی کردیم و این میزبانی ادامه خواهد داشت.
وی افزود: فرزندان مهاجرین افغان در پاکستان بازی کریکت را یاد گرفتند و امروز تیم کریکت افغانستان در مسابقات ورزشی جهانی شرکت میکند.
عمران‌خان تأکید کرد: هند از مسلمانان کشمیر می‌خواهد به پاکستان مهاجرت کنند و اگر سازمان ملل متحد و مجامع بین المللی این مشکل را حل نکنند در پاکستان شاهد مشکلات زیاد برای این دسته از مهاجرین خواهیم بود.
وی افزود: بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر تبلیغ اسلام‌هراسی توسط غرب مشکلات زیادی برای مهاجران مسلمان به وجود آورده است که این مشکل نیز باید حل شود.
عمران‌خان گفت: دعا میکنیم که مذاکرات صلح افغانستان به نتیجه برسد.
وی افزود: مردم و تمام نهادها و سازمان‌های پاکستانی خواهان امنیت در افغانستان هستند.
عمران خان صدراعظم پاکستان میگوید هر کاری که برای برقراری صلح در افغانستان نیاز باشد، میکند.
عمران خان ابراز امیدواری کرد که تلاش‌های صلح در افغانستان به موفقیت بیانجامد، زیرا حالا افغان‌ها خود خواهان صلح هستند.
او گفت: “ما به صلح نیاز داریم. هر سیاستی را که قبل از ما بود، نمیدانم، اما از یک سال به این سو که من در قدرت هستم، هر قدر که نیاز بود، ما تلاش کردیم. منظور من این است که ما واقعاً به روند صلح افغانستان سهولت ایجاد کرده‌ایم.”
صدراعظم پاکستان اظهار داشت: پناهگاه‌های طالبان در پاکستان نیست؛ امکان دارد که قبلاً پناهگاهی بوده اما هم اکنون کمپ‌های مهاجرین هستند و هزاران مهاجر افغان در آنها زندگی میکند.
عمران خان، صدراعظم پاکستان گفت که آنان طرفدار ایجاد شرایط صلح‌آمیز در افغانستان اند تا سبب بازگشت مهاجرین افغان به کشورشان گردد.
عمران خان افزود که پس از بازگشت کامل مهاجرین افغان به کشورشان می‌توانند تضمین دهند که فعالیت تروریستی از خاک آن کشور علیه افغانستان صورت نمیگیرد. او گفت “ممکن نیست هزاران کمپ‌ مهاجرین مقیم در پاکستان مورد بررسی قرار گیرد. ”
عمران خان، صدراعظم پاکستان در این نشست افزود که دولت آن کشور شامل بخش نظامی و ملکی، موقف مشترک در رابطه به تامین صلح در افغانستان دارند.
عمران خان افزود که برای تسهیل روند صلح تلاش می‌کنند؛ چون به گفته وی ادامۀ جنگ در افغانستان به نفع پاکستان نیست و دهشت‌افگنی برای باشندگان دو سوی خط دیورند زیان رسانده است.
عمران خان یادآور شد: راهی که می‌تواند رفاه را برای مردم دو کشور به ویژه در دو طرف خطر دیورند تامین کند، داشتن روابط صلح آمیز است؛ برای بازسازی بخش‌هایی که جز پاکستان شده‌اند و برای اشتغال آنان باید در افغانستان صلح حاکم شود.
وی گفت: ما دومین جمعیت جوانان جهان را داریم؛ به شغل نیاز داریم؛ شغل با جنگ ایجاد نمی‌شود. منازعه و حمله‌ها در افغانستان به سود پاکستان نیست.
عمران خان تصریح کرد: پیش از این هرسیاستی که بوده گذشته اما از یک سال و نیم قبل من هرکاری انجام دادم که روند صلح در افغانستان تسهیل شود.

میر احمد ” خواجه ”

فرهنگستان

۱۷٫۰۲٫۲۰۲۰

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*