خانه / خانواده / زنان / نابرابری جنسیتی در برابر دختران افغانستان

نابرابری جنسیتی در برابر دختران افغانستان

کابل/۳۰جدی/فرهنگستان
باوجود چالش هایی بزرگ زنان در افغانستان عده‌ای از دختران فعال کوشیده‌اند تا به گونه فردی، به دستاوردهایی برسند.
ناامنی ها و نابرابری جنسیتی، از بزرگ ترین چالش هایی استند که این دختران با آن‌ها روبه‌رو بوده اند.
با این حال، این دختران نگران استند که پس از صلح با طالبان، فرصت های کنونی شان را نیز از دست بدهند و نتوانند به گونه فردی هم کاری کنند.
دو سال پی در پی را، در رقابت‌های وزن‌برداری، به نشان طلا دست یافته است؛ اما به گفته این دختر جوان، ناامنی‌ها و نابرابری جنسیتی در ورزش از چالش‌هایی بوده‌اند که او را از ادامه راهش در این عرصه بازداشتند.
هرچند او هنوز هم به‌گونه فردی به ورزش ادامه می‌دهد و در این بخش، رویاهایی هم در سر دارد.

تمنا زریاب پریانی، ورزش‌کار و فعال جامعه مدنی می‌گوید: «ما بتوانیم یک باشگاه ایجاد بکنیم و خانم‌ها بتوانند با خیال راحت در آن‌جا تمرینات‌شان را پیش ببرند و از آن طریق، ما بتوانیم به مسابقات بیرونی هم زمینه‌های خوبی را فراهم بسازیم.»
تمنا که چندین‌سال می‌شود در عرصه‌های آزادی بیان و جامعه مدنی نیز فعالیت داشته است، از آنچه که ناروشن بودن روند کنونی صلح می‌داند، نگران است که با افزایش کشتارهای هدف‌مند فعالان جامعه مدنی و خبرنگاران در ماه‌های اخیر، بیشتر درگیرش ساخته است.
تمنا زریاب پریانی، ورزش‌کار و فعال جامعه مدنی، گفت: «اگر با رفتن جوانان و فعالین مدنی و خبرنگاران از این سرزمین مشکلات مان حل می‌شد، بدبختی‌ها کم‌تر می‌شد، همه‌گی می‌رفتند؛ و لیکن این گزینه به بهبود وضعیت نیست و هیچ راه حلی را هم ایجاد نمی‌کند.»
این دختر جوان که می‌خواهد کیستی‌اش پنهان بماند، می‌گوید که به علت نابرابری‌های جنسیتی، نتوانسته است پس از پایان تحصیل، کاری بیابد و به نیازهای خانواده هفت‌نفری‌اش برسد.
با این‌حال،او می‌کوشد تا با دست‌رسی به زمینه‌‌های بهتر آموزشی و کاری، به پیش برود.
نذیره، باشنده کابل، گفت: «در بعضی جاها تبعیض جنسیتی بسیار زیاد بود و نمی‌خواستند یک بانو آن‌جا کار کند و در بعضی جاها کوشش می‌کردند از ما، به یک نحوی، سوء استفاده کنند.»

از زمان آغاز گفت‌وگوهای واشنگتن و کابل با طالبان، فعالان عرصه حقوق زن در افغانستان، همواره از آن‌چه‌که نادیده‌ گرفته‌شدن دست‌آوردها در بخش زنان در این گفت‌وگوها می‌گویند، نگران بوده‌اند.
فعالانی‌که بدین باوراند که سیاست‌گران نباید مردم‌سالاری و آزادی‌های به‌دست آمده دو دهه اخیر را، در روند صلح قربانی سازند.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*