خانه / سیاست / تحلیل ها و دیدگاه ها / پوتین و دو انتخابِ سرنوشت‌ساز

پوتین و دو انتخابِ سرنوشت‌ساز

کابل/۷حوت/فرهنگستان
پس از جنگ سرد، امریکایی‌ها با طرح استراتژی چهار مرحله‌ای از سه طرف روسیه را در محاصره‌ی فرسایشی قرار دادند.
نخست رومانیا و پولند را به‌ ناتو کشانیدند و در این کشور ها سیستم نظارتی فضایی بر روسیه را بنا کردند. این‌کار روسیه را به شدت در محدودیت فضایی که در زمان شوروی حرف نهایی را در جهان می‌زد قرار داد.
دوم، دولت های بالتیک لیوانیا، استونیا و لیتوا را به ناتو کشانیدند و سیستم های نظارتی بر مرز های غربی روسیه بنا کردند. روس‌ها از شهر سانکت پطرزبورگ به ساختمان سیستم های نظارتی ناتو با خشم می‌نگریست. در سال ۲۰۰۳ به ویلنوس سفر کرد و در زیر زنخ روسیه چنین گفت:«خطر به جمهوریت‌های بالتیک، خطر به واشنگتن است.» این پیام مغز استخوان پوتین را به درد آورد.
سوم به قفقاز رفتند و گرجستان را در حیطه‌ی نظام استراتژیک خود قرار دادند. در سرزمینی‌که ستالین رهبر قدرتمند اتحاد شوروی جهان را بر کف نظارتی خود علیه غرب رهبری می‌کرد، جورج بوش آمد و شراب گرجی نوشید و رقص پیروزی برپا کرد.
هار، حالا نوبت اوکراین رسید. اوکراین در تاریخ، فرهنگ و هویت روس‌ها معنای سرنوشت‌سازی دارد. روسیه و اکراین آن‌قدر با هم‌دیگر نزدیک بوده و از هم‌دیگر آموخته اند که کم‌ترین مناسبات در جهان شاهد آن بوده است. در دوران اتحاد شوروی اوکراین پس از روسیه با اهمیت‌ترین جمهوریت و کی‌یف پس ازمسکو سیاسی‌ترین شهر این امپراطوری پهناور بود. حالا ناتو برخواسته تا آن‌را نیز از روسیه جدا سازد.
پوتین دو راه دارد:
نخست با پیوستن اوکراین به ناتو تن در دهد. در این صورت روسیه کاملا در تسخیر ناتو در می‌آید. روسیه از مانور های نظامی عقب می‌ماند و امنیت ملی آن هرآن در خطر می‌افتد. سایر جمهوریت های شوروی قبلی به مانند روسیه‌ی سفید، جمهوریت‌های قفقاز، آسیای میانه و ملدوا از اوکراین نقشه‌برداری کرده و در حمایت ناتو به این پیمان می‌پیوندند. روسیه از دید سیاسی نیز به انزوا خواهد رفت چون پشتوانه نظامی را از دست خواهد داد.
دوم این‌که به مقابله علیه پیش‌روی ناتو برود. چنین هم شد. حمله در برابر اوکراین جنگ نه بل‌که یک هجوم تمام عیار است. زمانی این هجوم به جنگ تمام عیار تبدیل می‌شود که ناتو شامل آن شود. چیزی‌که بعید به نظر می‌رسد. این جنگ برای روسیه دشوار تمام خواهد شد. در برابر تحریم‌های گسترده قرار خواهد گرفت و وضعیت اقتصادی و اجتماعی روسیه آسیب خواهد دید. اما روسیه را از محاصره‌ی ناتو نجات خواهد داد.
ملک ستیز

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*