خانه / سیاست / تحلیل ها و دیدگاه ها / پایان پیکار، آغاز سکوت ؛‌ مسوولیت نامزدان و رأی‌ دهنده‌گان چیست؟

پایان پیکار، آغاز سکوت ؛‌ مسوولیت نامزدان و رأی‌ دهنده‌گان چیست؟

پیکارهای انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری ساعت ۱۲ شب گذشته پایان یافت. هم زمان با پایان مرحله کارزارهای انتخاباتی، دوره سکوت آغاز شده است و این مرحله تا آغاز روند رأی‌دهی در بامداد ششم میزان ادامه خواهد یافت. قانون انتخابات، راه‌اندازی همایش‌های انتخاباتی را در این دوره ۴۸ ساعته ممنوع دانسته است.

هم‌چنان مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند، طبق قانون انتخابات هیچ نامزدی حق ندارد در جریان دوره سکوت به پیکارهای انتخاباتی اش ادامه دهد. میرزامحمد حق‌پرست از سخنگویان این کمیسیون در صحبت با روزنامه ۸صبح، مسوولیت‌های نامزدان را در جریان دوره سکوت توضیح داد و گفت طبق قانون انتخابات، دسته‌های انتخاباتی در کنار این که از تجمع و همایش‌های انتخاباتی خودداری می‌کنند، مکلف‌اند در جریان دوره سکوت نظم عامه را مختل نسازند. این سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات هم‌چنان افزود، نامزدان ریاست جمهوری باید هم زمان با آغاز دوره سکوت، مواد تبلیغاتی‌شان را از ۱۰۰ متری مراکز رأی‌دهی در سراسر کشور دور کنند. افزون بر این، رسانه‌های تصویری، صوتی، چاپی نیز مکلف هستند در این جریان هیچ اعلان تبلیغاتی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری را نشر نکنند.

قانون انتخابات از آن‌جا برگزاری همایش‌ها و تجمع‌های انتخاباتی را در جریان دوره سکوت ممنوع قرار داده است تا رأی‌دهنده‌گان بتوانند در این مدت با فکر آرام در باره وعده‌ها و برنامه‌های نامزدان ریاست جمهوری بیندیشند و تصمیم بگیرند که در روز رأی‌دهی چه کسی را گزینش کنند. این درحالی است که طبق لایحه مبارزات انتخاباتی، نامزدان و هواداران آنان از هر گونه کمپین، تجمع انتخاباتی، توزیع و پخش تصاویر و شعارهای انتخاباتی در جریان دوره سکوت ممنوع می‌باشد.

در همین حال، مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی هشدار می‌دهند در صورتی که نامزدان در جریان دوره سکوت خلاف قانون انتخابات و طرزالعمل‌های انتخاباتی به کارزارهای‌شان ادامه دهند، طبق صراحت ماده ۹۸ قانون انتخابات برخورد خواهد شد. ماده ۹۸ قانون انتخابات حالت‌های مختلف تخلف، تخطی و جرایم انتخاباتی را پیش‌بینی کرده است. بر اساس این ماده قانون انتخابات، کمیسیون شکایات انتخاباتی صلاحیت جریمه نقدی تا ابطال آرای یک نامزد را دارا است.

دوره سکوت در حالی نیمه‌شب گذشته آغاز شده است که در جریان حدود دوماه گذشته، نامزدان فرصت داشتند برنامه‌های‌شان را برای شهروندان شرح دهند. آنان با همایش‌ها، اعلانات رسانه ای و گردهم‌آیی‌های انتخاباتی برنامه‌های شان را برای شهروندان شرح دادند. بر اساس تقویم انتخاباتی دوره پیکارهای انتخاباتی در ششم ماه اسد آغاز شد و تا سوم میزان ادامه یافت. آمارهای رسمی‌ نشان می‌دهد که در این جریان بیش از ۲۰۰ همایش کمپینی برگزار شده است. بیش‌تر این همایش‌ها در ولایت‌های کابل، هرات، بلخ، ننگرهار، بامیان، غور و چند شهر بزرگ دیگر برگزار شده است. نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخله گفته است نیروهای امنیتی امنیت این همایش‌های انتخاباتی را آن‌چنانی که لازم بود تامین کرده‌اند.

کم‌رنگ بودن همایش‌ها، نبود فرصت و امکانات مساوی به نامزدان و سرتاسری نبودن برگزاری این همایش از نقدهایی‌اند که از سوی نهادهای ناظر بر انتخابات مطرح شده است. یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) در باره می‌گوید، نامزدان در مدت دو ماه به جای ارایه برنامه‌های‌شان برای آینده افغانستان و شرح این برنامه‌ها، به گلایه و کنایه و بهتان علیه هم‌دیگر و همین‌طور شعاربافی و کلی‌گویی متوسل شده‌اند. آقای رشید هم‌چنان یادآوری کرد که تمامی‌نامزدان تنها در شهرها و ولایات بزرگ تجمع انتخاباتی برپا کردند و به شهرها و ولایاتی که باشنده‌گان آن مستحق بودند از برنامه‌های آن‌ها آگاه شوند، سفر نکردند. او گفت که به این ترتیب، مردم در حال حاضر به درستی نمی‌دانند که فلان نامزد چه برنامه دارد و تفاوت برنامه او با سایر نامزدان چیست.

شماری از نامزدان نیز گفته‌اند که امکانات دولتی در تنها در اختیار دسته‌های انتخاباتی «دولت‌ساز» به رهبری محمد اشرف غنی و «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله قرار داشته است. آنان گفته‌اند با وجود تماس‌های مکرر، وزارت دفاع ملی حاضر نشده است برای انتقال آنان از کابل به ولایت‌های صعب‌العبور، چرخ‌بال نظامی فراهم کند. در حالی که بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که میان کمیسیون مستقل انتخابات و نهادهای امنیتی وجود دارد، وزارت‌های داخله و دفاع ملی مکلف هستند امنیت نامزدان را تامین کنند و در صورت نیاز آنان را از طریق هوا به مناطق صعب‌العبور جهت همایش‌های انتخاباتی انتقال دهند.

با این حال، کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز تایید می‌کنند که بیش‌ترین شکایت‌های مبنی بر تخلفات انتخاباتی در برابر دسته‌های انتخاباتی «دولت‌ساز» و «ثبات و همگرایی» ثبت شده است. آمارهای این کمیسیون نشان می‌دهد که دست کم ۱۰۴ شکایت نزد این کمیسیون ثبت شده است.

با این حال،‌ قرار است انتخابات ریاست جمهوری تا دو روز دیگر در ششم میزان با استفاده از فناوری انگشت‌نگاری در سراسر کشور برگزار شود. مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات آماده‌گی کامل برای برگزاری این انتخابات اعلام کرده است. حواعلم نورستانی، رییس این کمیسیون دیروز چهارشنبه، سوم میزان گفت، مواد حساس و غیر حساس انتخاباتی به ولسوالی‌ها فرستاده شده و این مواد تا پنجم میزان به تمامی مراکز رأی‌دهی خواهند رسید. هم‌چنان حبیب‌رحمان ننگ، رییس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که روند استخدام کارمندان موقت روز رأی‌دهی تا ۹۸ درصد تکمیل شده و هم‌چنان این کارمندان آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

انتخابات ریاست جمهوری با هزینه ۱۴۹ میلیون دالر امریکایی برگزار می‌شود. بر اساس آمار کمیسیون مستقل انتخابات در این دور انتخابات بیش از نُه‌ونیم میلیون شهروند نام‌نویسی کرده‌اند. رأی‌دهنده‌گان قرار است در ششم میزان در ۳۰ هزار محل رأی‌دهی از حق رأی‌شان استفاده کنند. این محلات درچهار هزار و ۹۴۲ مرکز در سراسر کشور موقعیت دارند.

هرچند گروه طالبان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را «تقلبی» خوانده‌اند و گفته‌اند که مانع برگزاری آن خواهند شد، اما نهادهای امنیتی از تامین امنیت روز انتخابات اطمینان داده‌اند. نهادهای امنیتی گفته‌اند که در روز انتخابات حدود ۷۳ هزار نیروی نظامی گماشته شده‌اند تا امنیت مراکز رأی‌دهی و رأی‌دهنده‌گان را تامین کنند. به سخن آنان حدود ۳۰ هزار نیروهای دیگر در حالت آماده‌باش قرار خواهند داشت. این نیروها سربازان وزارت‌های داخله، دفاع و ریاست امنیت ملی هستند.

پنج شنبه, ۴ میزان ۱۳۹۸

منبع : هشت صبح

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*