خانه / خبرها / پایان نشست قطر و توافق‌ها میان امریکا و طالبان

پایان نشست قطر و توافق‌ها میان امریکا و طالبان

تازه‌ترین دور مذاکرات امریکا و طالبان در دوحه، پس از ۱۶ روز گفتگو در پشت درهای بسته، امروز سه شنبه ۱۲ مارچ به پایان رسید.
خبرگزاری “رویترز” گزارش کرده که در این گفتگوها، در مورد خروج سربازان امریکایی از افغانستان پیشرفت‌هایی صورت گرفته اما زمان مشخصی برای آن تعیین نشده است.
برخی منابع گفته اند که انتظار میرود این گفتگوها در اواخر ماه مارچ از سر گرفته شود.
هیچ جزییاتی از جریان این نشست به شکل رسمی در اختیار رسانه‌ها قرار داده نشده است؛ ولی شماری از رسانه‌ها گزارش کرده اند که در جریان این مذاکرات، مسودۀ متن توافقنامه میان امریکا و طالبان نوشته شده است.
همچنان شبکه خبری “طلوع نیوز” لحظاتی قبل در خبر عاجل گزارش داد که :پس از شانزده روز گفتگوهای پی هم میان نماینده‌گان ایالات متحده امریکا و طالبان در دوحه، منابع به “طلوع نیوز” میگویند که دو طرف در بارۀ مبارزه با هراس افگنی و خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به توافق‌های دست یافته اند. 
منابع میگویند که این مذاکرات در این مرحله به پایان رسیده است. 
منابع در دوحه میگویند که این موافقتنامه روی کاغذ به دو زبان ریخته شده است. قرار است زلمی خلیل زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان برای مشوره با مقامات ارشد امریکایی، احتمالا رییس‌جمهور ترمپ، به واشنگتن سفر کند. 
منابع میگویند که طالبان توافق کرده اند با تمام گروه‌های هراس افگن، به شمول القاعده، قطع رابطه کنند و در برابر آنان اقدام کند.
طالبان در این باره چیزی نگفته اند.
در این گفتگوها روزها روی نحوه خروج نیروهای امریکایی رایزنی شده است و به توافق رسیده اند، اما جزییات در باره جدول زمانی خروج نیروهای امریکایی تا اکنون در دست نیست. 
به گفته این منابع، درباره گفتگوهای بین الافغانی و آتش بس نیز گفتگو شده است و در متن موافقت نامه گنجاینده شده است.
پیش از این، مایک پمپیو، وزیر خارجه امریکا گفته بود که اگر مذاکرات آقای خلیلزاد با طالبان پیشرفت‌ کند، شخصا به قطر رفته و در تقویت بیشتر گفتگوها سهم خواهد گرفت.
از سوی دیگر، مذاکرات میان برخی از سیاسیون افغان و طالبان که قرار بود تا دو هفته آینده در دوحه برگزار گردد، برای چند هفته دیگر به تاخیر افتاده است.

میر احمد ” خواجه “

فرهنگستان

۱۲٫۰۳٫۲۰۱۹

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*