خانه / خبرها / ولسی جرگۀ افغانستان طرح بودجه سال مالی ۹۷ را رد کرد

ولسی جرگۀ افغانستان طرح بودجه سال مالی ۹۷ را رد کرد

ولسی جرگۀ افغانستان طرح بودجه سال مالی ۹۷ را رد کرد !

ولسی جرگۀ افغانستان، به دلیل نامتوازن بودن بودجه ولایات، شمولیت برخی واحدهایی که هنوز در این مجلس تصویب نشده اند و ایجاد بست‌های غیرضروری در برخی ادارات، امروز چهارشنبه طرح بودجۀ سال مالی ۱۳۹۷ را با اکثریت آرا رد کرد.
در طرح بودجۀ سال مالی ۹۷، بودجۀ عادی بیش از ۲۶۷ میلیارد افغانی و بودجۀ انکشافی حدود ۹۴ میلیارد افغانی پیش‌بینی شده است.
در جلسۀ امروز ۱۲۰ تن از اعضای ولسی جرگه حاضر بودند که از این میان ۱۱۵ تن به طرح بودجه رأی منفی دادند. اما مشرانو جرگۀ افغانستان قبلاً این طرح را تأیید کرده بود.
به گفتۀ نمایندگان مردم در ولسی جرگه، طرح بودجه سال مالی ۹۷، ناقص و غیرمعیاری است و برخی پروژه‌هایی که امکانات تطبیق آن در ولایات ناامن وجود ندارد، در این طرح جا داده شده است.
در واکنش به رد طرح بودجه، وزارت مالیۀ افغانستان گفت که بودجه سال مالی ۹۷ متوازن، شفاف، پاسخگو و با اعتبار بوده که با درنظرداشت وضعیت، مؤثریت و امکانات مالی تهیه شده بود.
وزارت مالیه افغانستان افزوده که درآمد داخلی افغانستان در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۴ خورشیدی ۲۵ درصد رشده داشته و این وزارت پیشبینی کرده که سطح عواید داخلی در سال ۱۳۹۷ به حدود ۲.۵ میلیارد دلار برسد.
بودجه سال گذشته افغانستان حدود ۶.۶ میلیارد دلار بود که حدود ۴.۱ میلیارد دلار بودجه عادی و حدود ۲.۵ میلیارد دلار بودجۀ انکشافی بود.
بودجه سال جاری افغانستان بیش از یک میلیارد دلار نسبت به بودجه سال گذشته کمتر است.
این در حالی است که بر اساس بنیاد گزارش دیدبان شفافیت افغانستان که اخیراً نشر شد، بودجه انکشافی در طرح بودجه سال مالی ۹۷ خورشیدی، ۴۲ درصد کاهش یافته است.
این نهاد انتقاد کرده است که حکومت به جای بلندبردن ظرفیت‌ها برای مصرف بودجه انکشافی، مقدار آن را کاهش داده است

خواجه میر احمد

فرهنگستان

۱۳٫۱۲٫۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*