خانه / خبرها / هفته شهید با پیام وفاق ملی ؛ مردم افغانستان متحد اند؛ نخبگان سیاسی اگر کنار بیایند

هفته شهید با پیام وفاق ملی ؛ مردم افغانستان متحد اند؛ نخبگان سیاسی اگر کنار بیایند

حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان از تبدیل شدن این کشور به میدان جنگ قدرت‌های جهانی و منطقوی هشدار می‌دهد. او که چندین سال است از یک متحد به تمام معنا به یک منتقد سرسخت امریکا در افغانستان بدل شده است، با اشاره به راه‌برد جدید کاخ سفید برای افغانستان می‌گوید، اگر حکومت افغانستان روند مبارزه با تروریزم را مدیریت نتواند، افغانستان به جایی رهایی از تروریزم، به میدان رقابت‌های بیرونی تبدیل خواهد شد.

رییس جمهور پیشین که در مراسم گرامی‌داشت از هفته شهید در تالار لویه جرگه در کابل صحبت می‌کرد، به مخالفت‌های کشورهای همسایه و قدرت‌های منطقه‌یی اشاره کرد و از امریکا و دیگر کشورهای بزرگ خواست که افغانستان را جای رقابت‌های خود نسازند. او از پاکستان نیز خواست که با افغانستان دوستی کند و با این کشور دست یاری بدهد، در غیر آن، به گفته او، پاکستان خود به سرنوشت افغانستان دچار خواهد شد.

آقای کرزی گفت: « از تمام همسایه‌های خود، از امریکا و از کشورهای بزرگ می‌خواهیم که افغانستان را جای رقابت‌های خود نسازند. افغانستان جای هم‌کاری و یاری شان باشد. از پاکستان همسایه خود می‌خواهیم برادر گل، خواهر گل پاکستانی‌ام، خدا و راستی اگر مخالفت‌ات باشیم. دوستی ات را می‌خواهیم. با ما دوستی کن، همراه‌ات دوستی می‌کنیم. نکنی تو هم حالت خراب می‌شود. اونه ترامپ را شنیدی که چه گفت. حال ما را ببین، حال تو هم همین طور می‌شود.»

از تبدیل شدن افغانستان به میدان جنگ قدرت‌های بزرگ، محمد محقق معاون ریاست اجراییه افغانستان هم، بیم‌ناک است. او نیز در این مراسم به گونه غیر مستقیم، از امریکا، روسیه ایران و پاکستان انتقاد کرد که چرا برخی از این کشورها از تروریزم حمایت می‌کنند و برخی هم در برابر آن مبارزه دارند. آقای محقق خواستار هم‌راه شدن تمامی کشورها در امر مبارزه با تروریزم در افغانستان شد و از دو دستگی جهانیان در امر مبارزه با هراس افگنی، ابراز نگرانی کرد.

 

آقای محقق، تروریستان و عاملان انتحاری را معلول پدیده تروریزم در منطقه خواند و خواستار مبارزه با علت تروریزم و خشونت گردید. او افزود: «درد همه ملت‌ها، درد افراطیت است. ما باید جهانیان را به مبارزه با پدیده خشونت دعوت کنیم. با پدیده معلول نمی‌شود مبارزه کرد. علت خشونت‌ها در فکر است. در مساجد و مدرسه‌ها است که خشونت را ترویج می‌کنند. با معلول اگر مبارزه کنیم، تنها خشونت‌گران کشته می‌شوند. باید علت نابود شود.»

اما عبدالله عبدالله رییس اجرایی افغانستان، در برابر سخنان آقای کرزی که راه‌برد جدید امریکا را مایه مشکلات افغانستان تعبیر می‌کند، موضع گیری نرم‌تری داشت. او با اشاره به سخنان رییس جمهور پیشین گفت که این راه‌برد برای افغانستان مزیت‌هایی نیز دارد، از جمله در قسمت حمایت نیروهای امنیتی.

آقای عبدالله در نشست امروز گفت: «بحث بر سر ستراتیژی جدید آمریکا ضروری است، زیرا بالای سرنوشت فرد فرد این کشور به نحوی تاثیر دارد. شخصن به این باور استم که نقاط عمده و اساسی این استراتیژی از جمله حمایت از فعالیت‌های جنگی در افغانستان و فشار وارد کردن بر تروریستان، نقاطی مثبتی اند که در این استراتژی گنجانده شده اند.»

اما جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رییس جمهور از راه‌برد ‌جدید امریکا حمایت کرد. او که خود در ترکیه بسر می‌برد، در این مراسم پیامی فرستاده و در آن گفته است:« در این مقطع زمانی از برنامه راهبردی جدید امریکا در قبال افغانستان و منطقه استقبال می‌نمایم، چون که به نقطۀ حساس جنگ در افغانستان اشاره کرده اند. من به اعزام نظامیان جدید امریکا به افغانستان که بخاطر تربیت و آموزش نیروهای ما و هم‌کاری با آن‌ها صورت می‌گیرد، موافق بوده و بر تقویت و تجهیز نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان تأکید دارم.»

تأکید بر وحدت و هم‌بستگی مردم افغانستان

در مراسم ام‌سال گرامی‌داشت از هفته شهید، آنچه که بیشتر روی آن تاکید شد، وحدت و هم‌بستگی مردم افغانستان بود. حامد کرزی در سخنان‌اش گفت که مردم افغانستان باهم متحد و یک‌پارچه اند، اما این بزرگان سیاسی اند که آله دست بیگانه‌گان می‌شوند. او گفت: « ملت افغانستان، کاملن باهم متفق‌اند. ما مردم متحد شویم، ملّت مطلق متحد است. نگذاریم خارجی‌ها را که بین ملت تفرقه بیاندازند. او را هم ما می‌اندازیم. دیگه کسی این کار را نمی‌تواند.»

این نکته در پیام محمد اشرف غنی رییس جمهور نیز تاکید شده بود. آقای غنی در پیام‌اش گفته است که افغانستان هنوز در جنگ با تروریسم بین‌المللی قرار دارد و این گروه‌های افراطی، آینده ملت‌های منطقه را به تهدید گرفته اند. رییس جمهور مقابله موفقیت آمیز با این جریان را، نیازمند هوشیاری، درایت و مسئولیت شناسی چندین برابر دانست و از هرگونه نفاق و تفرقه میان شهروندان افغانستان هشدار داد.

رییس جمهور در پیام‌اش گفته است: « در چنین شرایطی، دامن زدن به شكاف‌ها، افزودنِ فاصله‌ها و تفرقه انداختن در میان مردمان این مرز و بوم، با راه و روش شهدای ما سازگار نیست. به میان كشیدن بحث‌هایی كه اجماع ملی را خدشه دار سازد و به هم‌بستگی مردم ما آسیب برساند، دور شدن از آرمان‌هایی است كه فرزندان نامور و افتخار آفرین افغانستان به خاطر آن جان‌های خود را قربان کردند.»

عبدالرب رسول سیاف، از فرمانده‌هان جهادی نیز از وسیله قرار دادن زبان و قوم برای تفرقه اندازی در افغانستان به شدت هشدار داد. او گفت: « دوست داشتن زبان، گناه نیست. دوست داشتن قوم هم گناه نیست. اما قوم را وسیله تفرقه انداختن، گناه را که خیر، بلکه جنایت است. تمام مردم افغانستان را پشتون ساخته نمی توانیم. تاجک هم ساخته نمی‌توانیم. ازبیک و هزاره هم ساخته نمی توانیم. اما همه از یک کشور هستیم و می توانیم برادر وار در کنار هم زندگی کنیم.»

سیاسیون، قلم بدستان و علما؛ عامل اصلی اختلافات

محمد کریم خلیلی رییس شورای عالی صلح و معاون پشین رییس جمهور، اما اتحاد و هم‌بستگی مردم افغانستان را بی مانند دانست. او گفت، در دوره پسا طالبانی، که از نزدیک با مردمان ولایت‌های مختلف افغانستان در تماس بوده، هیچ‌گونه اختلافی در میان ملت افغانستان ندیده است.

آقای خلیلی به مورد جالبی نیز اشاره کرد. او گفت، مردم افغانستان از سه قشر آسیب دیده است. سیاسیون، قلم بدستان و علما. قشرهایی که اختلاف‌ها را در میان مردم افغانستان دامن می‌زنند. رییس شورای عالی صلح در صحبت هایش افزود: «سیاسیون برای این‌که جایی در میان مردم و ابزاری برای قدرت داشته باشند، تا توانستند از احساسات مردم، استفاده منفی کردند. قلم بدستان و روشن‌فکران ما هم حتا در عرصه نوین سعی دارند شکاف‌های اجتماعی و قومی را عمیق‌تر کنند. علمای ما هم با برخی تبلیغات سوء، بیشترین آسیب را به مردم زده‌اند.»

رییس شورای عالی صلح گفت، قومیت باعث اختلاف نیست، بلکه باعث افتخار ماست. همین طور زبان. اما زمانی که برای قوم و زبان برتری خواهی شروع شود، طبعا اختلاف را در پی خواهد داشت.

صلح آرزوی که دست نیافتنی شده است

ظاهرن آنچه رهبران سیاسی افغانستان به آن باور دارند، این است که جنگ‌های چهل ساله افغانستان، جنگ‌های داخلی نبوده و این جنگ از بیرون تحمیل شده است. رییس شورای عالی صلح امروز گفت که این جنگ‌ها بدون وفاق ملی پایان نمی‌یابد و صلح بدون وحدت و هم‌گرایی شهروندان تامین نمی‌شود.

به گفته آقای خلیلی، افغانستان در ساحه جنگ ناکام است و هرحکومتی هم که در ساحه جنگ بیاید، محکوم به شکست است. او گفت که برخی از ناکامی‌های حکومت وحدت ملی هم به جنگ جاری مربوط است که در کشور جریان دارد.

نخبه گان سیاسی امروز، بیشتر روی این تاکید داشتند که افغانستان، در رابطه به صلح، اجماع ملی مردمی دارد اما اجماع نخبه‌گان سیاسی وجود ندارد که باید ایجاد شود.

آقای خلیلی گفت، صلح به معنای تسلیم شدن به گروه های مخالف مسلح دولت نیست، اما او هم‌زمان تاکید کرد که صلح به معنای تسلیمی خواستن این گروه‌ها هم نیست، بلکه برای رسیدن به صلح، باید یک راه‌کار اصولی پیدا شود، تا همه طرف‌ها به صلح عزت‌مند به قول او دست یابند.

رییس شورای عالی صلح ظاهرن به اختلاف‌های زبانی حزب اسلامی و جمعیت اسلامی هم اشاره داشت. دو حزبی سیاسی، اما رقیب دیرینه نظامی. او غیر مستقیم گفت که یکی از ضرورت‌های مهم افغانستان، برنگشتن به گذشته و فکر نکردن به گذشته است.

این دو حزب پر قدرت افغانستان، پس از پیوستن گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی به پروسه صلح و ورود او به کابل، باهم تنش‌های زبانی داشتند و این تنش‌ها تا مرز دشنام به هم‌دیگر از سوی رهبران آن، نیز پیش‌رفت.

آقای عبدالله نیز امروز از طالبان خواست که به پروسه صلح تن دهند و از ادامه خشونت‌ها دست بردارند. او گفت: « بیایید در کنار مردم تان و در وطن تان. شما را کسی بیگانه نمی‌داند در صورتی که شما در خدمت بیگانگان نباشید. بیایید و در آوردن صلح و ساختن کشور تان سهم بگیرید نه در تخریب کشور.»

اصلاحات نظام سیاسی

اما حکومت باز هم امروز مورد انتقاد بود. آقای دوستم معاون تبعیدی رییس جمهور در پیام‌اش از ترکیه، به دلایل تشکیل ائتلاف برای نجات افغانستان اشاره کرده و از پایداری این ائتلاف به هوا داران‌اش اطمینان داد. او به این پرسش همه‌گانی که چرا بنیان‌گذاران این ائتلاف از داخل نظام در برابر نظام ایستاده‌اند، پاسخ گفته است.

معاون رییس جمهور بریدن از نظام را، به معنای دور شدن از ملت و مردم خوانده و گفته است که حکومت وحدت ملی، با رای آنان تشکیل شده و این نظام را آنان ساخته‌اند. آقای دوستم افزوده است که آنان در صدد براندازی این نظام نیستند و تنها  خواهان عدالت اجتماعی، مشارکت سیاسی و اصلاحات نظامی سیاسی هستند.

او خطاب به رییس جمهور گفته است که از تبعیت اطرافیان معدود‌اش دست بردارد و به صدای سی و پنچ ملیون شهروند این کشور، نماینده های ملت در پارلمان ومعاونین‌اش گوش دهد و به آنها اعتماد بکند.

در پیام معاون اول رییس جمهورگفته شده که این ایتلاف در آینده نزدیک در کابل پایتخت اعلام موجودیت می‌کند.

صلاح الدین ربانی سرپرست جمعیت اسلامی هم در سخنرانی‌اش در این مراسم اصلاحات بنیادی را ضامن بقای کشور دانست. او گفت: « این کشور باید به گونه‌ای رهبری و مدیریت شود که همه اقوام خود را در آن ببینند، خود را مالک اصلی آن بدانند و حق هیچ کسی در آن ضایع نشود.» آقای ربانی که سرپرستی وزارت خارجه افغانستان را نیز بدوش دارد، تاکید کرد که جمعیت اسلامی از خواسته‌ها و پیشنهادات خود برای اصلاحات سیاسی درنظام افغانستان دست نمی‌کشد.

این حزب سیاسی، در ماه جوزای ام‌سال، پس از سه حمله‌ی هم‌زمان بر مراسم خاکسپاری سالم ایزدیاد، فررزند معاون اول مجلس سنا، خواسته‌های مشخصی را از حکومت وحدت ملی مطرح کرده بود.

 نویسنده : آصف سحر

شنبه, ۱۸ سنبله, ۱۳۹۶

منبع : سایت هشدار

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*