خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / هشدار وزارت صحت از دید و بازدید در روزهای عید

هشدار وزارت صحت از دید و بازدید در روزهای عید

کابل/۲۷سرطان/فرهنگستان
با فرارسیدن عید قربان، وزارت صحت عامه از مردم می‌خواهد که برای جلوگیری از انتشار بیشتر ویروس کرونا، از دید و بازدید در روزهای عید خودداری کنند، در غیر آن پس از عید بر فرش غم خواهند نشست.
آقای مجروح گفت که موج چهارم ویروس کرونا در راه است و در صورتی که احتیاط نشود و بین موج‌های سوم و چهارم کرونا فاصله‌ی زمانی برای آماده‌سازی سیستم وجود نداشته باشد، ممکن است شفاخانه‌ها نتواند به سیلی از مریضان کرونایی رسیدگی کنند.
وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه امروز (یک‌شنبه، ۲۷ سرطان) در یک نشست خبری در کابل صحبت از شهروندان افغانستان خواست که به رهنمودهای صحی این وزارت عمل کرده و از طریق پیام و تماس‌های تلفنی برای فامیل‌ها‌ی‌شان و نیز مردم افغانستان صحت، سلامتی و صلح آرزو کنند.
آقای مجروح افزود که با دید و بازدیدهای عیدی، حضور در مکان‌های مزدحم، روبوسی و مصافحه زمینه‌ی انتشار سریع ویروس و در عین زمان ابتلا و مرگ و میر پدران و مادران به این ویروس فراهم می‌شود.
سرپرست وزارت صحت عامه گفت که در حال حاضر ۵۰ تا ۸۵ درصد بسترها در شفاخانه‌های ویژه‌ی کرونا در کابل و ولایات از مریضان کرونایی پُر است و وضعیت بیشتر مریضان وخیم است و امید رفتن شماری از آنان به خانه خیلی کم است.
این درحالی ا‌ست که  بیشترین بیماران کرونایی در ولایت‌های زابل، تخار، فاریاب، هرات، فراه، خوست، پکتیکا و غور شناسایی می‌شوند.
وحید مجروح سرپرست وزارت صحت ضمن ابراز نگرانی در این مورد، گفت که در یک هفته‌ی گذشته درصدی موارد مثبت ویروس کرونا در کشور بین ۳۸.۵ تا ۴۹.۷ درصد بوده است.
او افزود که براساس آمارها، در شماری از ولایات کاهش تدریجی و اندک موارد مثبت کرونا مشاهده شده است، اما هنوز هم تهدید پابرجاست و وزارت صحت نگران رعایت نشدن اصول وقایه و بهداشت و امکان ابتلای بیشتر شهروندان به کرونا است.
به‌گفته‌ی مجروح، شیوع کرونا «آرام آرام» سیر نزولی به خود می‌گیرد، اما کوچک‌ترین اشتباه می‌تواند یک قله‌ی دیگری را ایجاد کند. او از ولایت‌های لغمان، کنر و ننگرهار به‌عنوان نمونه یاد کرد که در هفته‌ی یازدهم میزان ثبت موارد مثبت کرونا کاهش یافته بود، اما دوباره سیر صعودی به خود گرفته است.
وحید مجروح در کنار همکاری مردم، بر تطبیق واکسین به‌عنوان راه‌حل یاد کرد؛ به زمان و منابع کافی برای استفاده از واکسین نیاز است.
او افزود که در حال حاضر روزانه بین ۳۵ تا ۴۵ هزار دوز واکسین کرونا در سراسر افغانستان تطبیق می‌شود، اما در برخی ساحات کشور چالش‌های امنیتی در برابر تطبیق واکسین قرار دارد.
آقای مجروح گفت که هدف برای بعد از عید قربان تطبیق ۶۰ تا ۸۰ هزار دوز واکسین کرونا در یک روز است و در گام بعدی در صورتی که منابع واکسین افزایش یابد، میزان تطبیق واکسین به ۱۰۰ هزار دوز در روز برسد.
سرپرست وزارت صحت عامه گفت که قرار است بعد از عید قربان ۱.۸ میلیون دوز واکسین «جانسون و جانسون» از امریکا، یک میلیون دوز واکسین کرونا از چین و ۲۵۰ هزار دوز واکسین استرازنکای کمک دانمارک از طریق برنامه کواکس به افغانستان برسد.
سرپرست وزارت صحت افغانستان گفت که وزارت صحت برنامه دارد از طریق کواکس در ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۲ میلیون دوز واکسین کرونا را با قیمت مناسب خریداری کند. او علاوه کرد که اداره تدارکات ملی نیز در حال تدارک واکسین از طریق منابع دیگر است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*