خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / هشدار سازمان‌های جهانی از وضعیت بشری در افغانستان

هشدار سازمان‌های جهانی از وضعیت بشری در افغانستان

کابل/۳قوس/فرهنگستان
سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده است که افغانستان در پرتگاه قرار دارد و بدون برنامه‌ی فوری حمایت‌های هدفمند بین‌المللی و بدون اجازه‌ی استفاده از ذخایر دولت افغانستان برای حمایت از جمعیت این کشور، صحنه برای یک فاجعه‌ی انسانی در ماه‌های آینده آماده می‌شود.
در گزارش این سازمان که روز (سه‌شنبه، ۲ قوس) نشر شده، آمده که جامعه بین‌المللی باید فورا محدودیت‌های مالی موجود در افغانستان را که مانع ارایه خدمات صحی، غذا و سایر خدمات ضروری می‌شود، کاهش دهد.
از جامعه بین‌المللی همچنین خواسته شده که برای جلوگیری از بحران فزاینده‌ای که جان ده‌ها میلیون نفر را تهدید می‌کند، کمک‌های بشردوستانه را تسریع بخشد.
در این گزارش آمده است: «ترکیبی از تعلیق کمک‌های خارجی، مسدودکردن دارایی‌های دولت افغانستان و تحریم‌های بین‌المللی بر طالبان، کشوری را که از سطح بالای فقر رنج می‌برد، وارد یک بحران اقتصادی تمام‌عیار کرده است.»
عفو بین‌الملل گفته است که ۲۲.۸ میلیون نفر در افغانستان با ناامنی غذایی حاد و گرسنگی مواجه اند.
یمینی میشرا، مدیر منطقه‌ی جنوب آسیای سازمان عفو بین‌الملل در این گزارش گفته است: «ما کشورهایی را دیده‌ایم که در ماه‌های اخیر به افغانستان کمک کرده‌اند،اما این حمایت هنوز به کسانی که بیشتر به آن نیاز دارند، نرسیده است.»
وی افزوده که سطح کنونی کمک‌های بشردوستانه برای مقابله با بحران در افغانستان کافی نیست و میلیون‌ها افغان در فقر فرو رفته و با خطر گرسنگی مواجه اند.
طبق گزارش عفو بین‌الملل، سطح فقر در افغانستان در حال حاضر ۷۲ درصد است و این میزان تا اواسط سال ۲۰۲۲ میلادی قرار است به ۹۷ درصد برسد.
این سازمان در ادامه گفته است: «ناامنی غذایی حتا قبل از تسلط طالبان، افغانستان را تهدید می‌کرد، زیرا افغانستان تحت تأثیر چهار سال خشک‌سالی شدید، رکود اقتصادی و آوارگی گسترده‌ی داخلی قرار گرفت. بیش از چهارمیلیون بیجاشده‌ی داخلی در سراسر افغانستان وجود دارد – بیش از ۵۷۰ هزار نفر از آنها از ماه جنوری آواره شده اند – در شرایط ناامیدکننده‌ای زندگی می کنند.»
با این حال، سازمان عفو بین‌الملل گفته است با وجود این‌که جامعه جهانی وعده‌ی کمک‌های بشردوستانه زیادی داده است، تجهیزات و پول نقد وعده داده شده برای مقابله با ابعاد بحرانی که افغانستان با آن مواجه است کافی نخواهد بود.
به پیشنهاد این سازمان، تمام کمک‌ها باید به دقت برنامه‌ریزی و به موقع ارایه شود؛ زیرا دست‌رسی به بسیاری از مناطق افغانستان در طول زمستان «تقریبا» غیرممکن است.
یمینی میشرا، مدیر منطقه‌ی جنوب آسیای عفو بین‌الملل می‌گوید که کمک‌های بشردوستانه و استفاده از بودجه‌ی عمومی برای خدمات ضروری نباید سیاسی شود.
به‌گفته‌ی او، کشورهای کمک‌کننده باید در مشورت با سازمان‌های غیردولتی و دیگر نهادهای بشردوستانه در محل یک برنامه‌ی اقدام جامع را ایجاد کنند.
هم‌زمان با این رییس عمومی صلیب سرخ جهانی در دیدارش از بیمارستان‌های افغانستان گفت؛ در صورت ادامه اوضاع کنونی، آینده بحرانی و خطرناکی در انتظار افغانستان است.
دومینیک ستیل آرت، رییس عمومی صلیب سرخ جهانی گفت: «من در افغانستان آینده را بسیار وخیم می‌بینم بخاطری که مشکل بنیادی مردم چالش اقتصادی است. پول در افغانستان موجود نیست، ما حالت بسیار خراب بشری را در افغانستان شاهد هستیم. نخستین نیاز اولیه این است که پول در سیستم اقتصادی افغانستان داخل شود، تا معاش‌های کارمندان دولتی پرداخت شود.»
این در حال‌است که دیبرا لاینز، نمایندۀ ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل با محوریت اوضاع بشری، از وقوع فاجعه انسانی زودهنگام و تلفات جانی وحشت‌ناک ناشی از آن در زمستان پیش‌رو افغانستان هشدار داده است.
خبرنگار فر هنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*