خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / هشدار‌ها در مورد بستن مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم

هشدار‌ها در مورد بستن مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم

کابل/۵حمل/فرهنگستان
وزارت خارجه امریکا با نشر یک اعلامیه مشترک از طالبان خواستند که هرچه زودتر مکاتب را به روی همه دختران باز کنند و نسبت به پیامد بسته ماندن مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم هشدار داده‌اند.
این اعلامیه ام‌روز (پنج‌شنبه‌شب، ۴ حمل) از سوی وزارت خارجه امریکا نشر شد.
از سوی هم وزیران خارجه امریکا، کانادا، فرانسه، ایتالیا، ناروی، بریتانیا و نماینده عالی اتحادیه اروپا به صورت مشترک صادر شده است.
آن‌ها تأکید کرده‌اند که در محکومیت تصمیم طالبان مبنی بر عدم بازگشایی مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم متحد هستند.
در اعلامیه آمده است: «اقدام طالبان در تضاد با تضمین‌های عمومی آن به مردم افغانستان و جامعه جهانی بود. این تصمیم پس از ماه‌ها تلاش جامعه جهانی برای حمایت از کمک هزینه معلمان بر اساس این انتظار که مکاتب برای همه باز باشد، با توجه به علاقه بیش‌تر دانش‌آموزان و معلمان افغانستان گرفته شد.»
وزیران خارجه امریکا و متحدانش با ابراز «تاسف» گفته‌اند که این تصمیم زمانی گرفته شده است که دختران مشتاق افغانستان برای اولین‌بار در هفت ماه گذشته به سمت مکاتب خود می‌رفتند.
آن‌ها از حاکمان کنونی افغانستان خواسته‌‌اند که فوراً از این تصمیم که عواقبی فراتر از آسیب آن برای دختران افغانستان خواهد داشت، عقب‌نشینی کنند.
در اعلامیه مشترک آمده است که تصمیم در مورد مکتب‌ها، به چشم‌انداز افغانستان برای انسجام اجتماعی و رشد اقتصادی، آرزوی طالبان برای تبدیل شدن به عضوی محترم در جامعه ملل و تمایل شهروندان افغانستان برای بازگشت از خارج آسیب می‌زند.
امریکا و متحدانش هم‌چنان گفته‌اند که این امر تأثیر اجتناب‌ناپذیری بر تلاش طالبان برای کسب حمایت و مشروعیت سیاسی در داخل یا خارج از کشور خواهد داشت.
طبق اعلامیه، هر شهروند افغانستان، اعم از دختر یا پسر، مرد یا زن، از حق برابر برای تحصیل در تمام سطوح، در تمام ولایات کشور برخوردار است.
پس از ماه‌ها انتظار و وعده‌های پیشین، روز چهارشنبه در حالی که دختران بالاتر از صنف ششم با اشتیاق به مکتب رفته بودند، تصمیم تعلیق بازشدن مکاتب دخترانه در سطوح متوسطه و عالی اعلام شد.
بسیاری از دانش‌آموزان با اشک و خشم به خانه برگشتند و شماری دست به تظاهرات زدند. محکومیت گسترده ملی و بین‌المللی را نیز این تصمیم به همراه داشته است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*