خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / هجوم کوچی‌ها به مناطق هزاره‌جات

هجوم کوچی‌ها به مناطق هزاره‌جات

بهار ام‌سال، توام با هجوم دوباره بیشتر از سال‌های قبل بوده‌است؛ کوچی‌‌ها ام‌سال به سمت مناطق هزاره‌جات(بهسود، بامیان، قره‌باغ و…) متراکم‌تر شدند.
کاروان های کوچی، همه ساله در شروع فصل بهار، به سمت مناطق مختلف افغانستان از جمله هزاره‌جات، سرازیر می‌شوند. در چند سال آخر حکومت جمهوری، تا اندازه‌یی جلو این هجوم در مناطق هزاره‌جات، گرفته شده بود. اما امسال با روی‌کار آمدن رژیم طالبان کوچی‌ها با خیال راحت‌تر و قدرت بیش‌تری وارد مناطق هزاره‌جات شده‌اند.
هجوم کوچی‌ها برای باشنده‌گان محل مشکلات زیادی را به‌وجود آورده است.
به گفته‌ی باشنده‌گان محل، کوچی‌ها با زور تفنگ، غذا و جای بودوباش شان را از مردم محل تهیه می‌کنند که این امر، خشم و و نارضایتی مردم را در پی داشته است.
به گفته‌ی باشنده‌گان محل، بارها بخاطر این مشکل به طالبان شکایت‌های شان را درج کرده اند اما هیچ‌گونه توجهی از جانب آنان در قسمت جلوگیری از زورگیری و خشونت کوچی‌ها صورت نگرفته است.
یک باشنده‌ منطقه‌ی سیدبچه‌ی بامیان می‌گوید:”در سال‌های قبل کوچی‌ها برای مردم بعضی از مناطق هزاره‌جات مثل بهسود و ناهور ایجاد مزاحت می‌کردند اما ام‌سال با آمدن طالبان کوچی‌ها تا مناطق بامیان پیش‌روی کرده اند. کوچی‌ها با زور تفنگ، از ما، غذا، جای بودوباش و چراگاه برای مواشی شان می‌گیرند.”
این باشنده‌ی محل می‌افزاید که در صورتی‌که طالبان پروسه‌ی خلع سلاح‌سازی اتباع افغانستان را راه انداخته بودند، چرا کوچی‌ها آزادانه با خودشان سلاح حمل می‌کنند.
این روند در مناطق دیگری از ولایت بامیان نیز جریان دارد. یکی از باشنده‌گان ولسوالی ورس ولایت بامیان می‌گوید که کوچی‌ها با کمک طالبان زمین‌های شان را گرفته اند و آن‌ها را تهدید کرده‌اند که این موضوع را با هیچ رسانه‌ای در میان نگذارند.
هجوم کوچی‌ها علاوه بر ولایت بامیان در سایر نقاط هزاره‌جات نیز باعث ایجاد مشکلات زیادی برای مردم شده است.
به گفته‌ی یک‌تن از مردمان منطقه‌ی زردآلوی ولسوالی قره‌‌باغ ولایت غزنی کوچی‌ها با هجوم آوردن به منطقه‌ی آن‌ها، آرامش ندارند.
این در حالی است که کوچی‌ها نه تنها برای باشنده‌گان محل ایجاد مشکل کرده اند، بلکه مسافران و راننده‌های مسیر کابل_بامیان و کابل_ جاغوری نیز از ایجاد ازدحام توسط کوچی‌ها شکایت دارند.
نویسنده: زهرا ماندگار

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*