خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / نگرانی وزارت اطلاعات و فرهنگ از حفظ میراث های فرهنگی

نگرانی وزارت اطلاعات و فرهنگ از حفظ میراث های فرهنگی

کابل/۳سرطان/فرهنگستان
مسوولان وزارت اطلاعات وفرهنگ از جابه‌جایی طالبان در شماری از ساحات افغانستان ابراز نگرانی کرده، گفته‌اند که نباید طالبان مانند گذشته به میراث های فرهنگی و بناهای تاریخی آسیب رسانند.
محمد طاهر زهیرسرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ روز(چهارشنبه، ۲سرطان) دریک نشست خبری درمرکز رسانه های حکومت گفت که دراین اواخر طالبان مسلح در بخش هایی از کشور جابه جا شده اند و از مردم خواست در حفاظت از ارزش های ملی مسوولیت های شان را اداکنند و به حفظ میراث های فرهنگی و بناهای تاریخی توجه کنند.
او افزود که در چهار دهۀ گذشته به میراث های فرهنگی زیان های زیادی وارد شده است که نمونه های آن در بیشتر ولایت های افغانستان دیده می شود، پس از این وظیفۀ هرافغان است که درحفاظت ازمیراث های فرهنگی سهم گیرد.
در افغانستان بیش از پنج هزار بنای تاریخی ملموس وجود دارد که ازجمله سه صدبنای آن ترمیم شده است؛ اما نگرانی این وزارت رویدادهای اخیر است که باردیگر به این بناها آسیب نرسد.
هارون حکیمی معین فرهنگ وهنر این وزارت گفت که میراث های فرهنگی ملکیت وسرمایۀ مردم است و این میراث ها ارزش هایی است که برای افغانان سرگذشت زندگی شان را تشریح می کند.
حکیمی افراطیت ذهنی را دربرابر هنر تهدید بزرگ دانست و از هر افغان خواست که خود را مالک افغانستان بداند و درحفاظت از ارزش های فرهنگی دربرابر دشمنان بایستد.
شیوای شرق معین امورنشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ ازمردم و رسانه ها نیز خواست که برای حفاظت از میراث های فرهنگی و بناهای تاریخی به آگاهی دهی عامه بپردازند.
این در حالی است که طالبان در روزهای پسین یک تعداد تاسیسات عام المنفعه را با انفجار ماین‌ها دربرخی از ولایت های افغانستان تخریب کردند.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*