خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / نگرانی دیده‌بان حقوق بشر از اخراج و تحقیر پناهجویان افغانستان در یونان

نگرانی دیده‌بان حقوق بشر از اخراج و تحقیر پناهجویان افغانستان در یونان

کابل/۲۱حمل/فرهنگستان
دیده‌بان حقوق بشر در تازه‌ترین یافته‌هایش گفته‌است که یونان با استفاده از گروه‌های نیابتی پناهجویان افغانستان را به گونه غیرقانونی و ظالمانه از مرز کشوراش به ترکیه بر می‌گرداند.
این نهاد حقوق بشری رفتار دوگانه در پذیرش پناهجویان افغان و اوکراین در یونان را در تضاد با ارزش‌های انسانی و معیار ‌های مشترک کشور ‌های اروپایی دانسته و می‌افزاید که یونان با پناهجویان اوکراین رفتار قانونمند دارد.
بیل فرلیک، مدیر حقوق پناهند‌ه‌گان و مهاجران در دیده‌بان حقوق بشر در این باره گفته است: «نمی‌توان انکار کرد که دولت یونان مسوول بازگرداندن غیرقانونی پناهجویان از مرزهایش است. استفاده از نیروهای نیابتی برای اقدام‌های غیرقانونی، مسوولیت نقض قوانین را از دوش دولت یونان بر ‌نمی‌دارد.»
مهدی افضلی، آگاه روابط بین‌الملل می‌گوید: «دولت‌ها و کشور ها بر اساس روابط سیاسی و نژادی در امر رابطه با مهاجرین برخورد می‌کنند. ما در مورد کشور های اروپایی هم شاهد این موضوع هستیم.»
برخی از پناهجویان افغان که از راه خشکه به یونان رفته اند، می‌گویند از سوی پولیس یونان مورد لت‌وکوب قرار گرفته اند و سپس به ترکیه برگردانده شده‌اند.
مبارز رسولی، پناهجوی افغان در ترکیه گفت: «پولیس یونان ما را گرفت و یک رویه غیراخلاقی همراه ما انجام شد، بسیار ما را لت‌وکوب ما کرد و حتی پول، لباس، هرچه داروندار ما بود، آتش زدند و ما را دوباره برگشتاندند به ترکیه، به مدت یک هفته بستری بودم، چون لت‌وکوب کرده بودند.»
گزارش دیده‌بان حقوق بشر در حالی پخش می‌شود که ویدیو هایی از بدرفتاری‌ ایرانی‌ها در چند روز اخیر با مهاجرین افغان واکنش برانگیز شد.
پناهجویان افغانستان در ایران از چالش‌های که در این اواخر با آن روبرو اند، شکایت می‌کنند.
روح‌الله پناهجوی افغانستان در تهران گفت: «در شهرستان های دور مثل یزد، کرمان و لورستان و بعضی از شهرستان های دیگر، با افغان‌ها برخورد خشونت‌آمیز شده است، هم از سوی پولیس و هم از سوی مردم. ما از طریق دوستانی که با آنان تماس داشتیم، آگاه شدیم.»
آزار و اذیت و شکنجه پناهجویان افغانستان در ایران واکنش سازمان عفو بین‌الملل را در پی داشته است.
سمیرا حمیدی، مسوول سازمان عفو بین‌الملل در جنوب آسیا گفت: «افغان‌هایی که وارد ایران می‌شوند، با انواع تبعیض، سوء استفاده و خشونت روبرو هستند. هزاران تن آنها توسط پولیس مرزی ایران بازگردانده می‌شوند. آنها با شلیک و موارد دیگر روبرو شده اند.»
پس از سقوط حکومت پیشین، هزاران شهروند افغانستان از بهر رسیدن به کشور های اروپایی در کشور های همسایه پناهنده شده اند که اکنون گزارش‌های از رفتار تبعیض‌آمیز با پناهجویان افغانستان جکایت می‌کند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*