خانه / ورزش / نگاهی به کارنامه ورزشکاران افغانستان در رقابت‌های عشق آباد

نگاهی به کارنامه ورزشکاران افغانستان در رقابت‌های عشق آباد

کاروان ورزشی افغانستان در پنجمین دوره رقابت‌های داخل سالن و هنرهای رزمی آسیا با کسب ۱۲ مدال و ایستادن در جایگاه ۲۶ در میان ۶۴ کشور به کار خود پایان داد.

افغانستان که این بار نسبت به سایر تورنمنت‌های آسیایی حضور متفاوتی در رقابت‌های عشق آباد داشت، توانست در رشته‌های، جوجیتسو، کشتی کمربندی، کشتی فرنگی، کشتی آزاد، کشتی کورش، سنوکر و موی تای بدرخشد و موفق به کسب ۱ مدال طلا، ۱ نقره و ۱۰ برنز شود.

در ادامه نگاهی به رشته‌هایی که ورزشکاران افغان در آن موفق به کسب مدال شدند، می‌اندازیم.

حسین بخش صفریحسین بخش صفری

جوجیتسو (یک مدال طلا)

نخستین مدال با ارزش کاروان ورزشی افغانستان را حسین بخش صفری در رشته جوجیتسو و در وزن منفی ۶۲ کیلوگرم کسب کرد. صفری با شکست رقیب چینی و دو مبارز ترکمنش موفق شد در فاصله یک روز مانده به شروع رسمی رقابتها، مدال طلای ارزشمندی را برای افغانستان ثبت کند.

ورزش های بیلیاردی (۲ برنز)

یکی دیگر از رشته‌هایی که افغانستان را در رقابت آسیایی عشق آباد صاحب مدال کرد، اسنوکر بود. در این رشته افغانستان توانست در بخش تیمی و انفرادی دو مدال برنز کسب کند.

صالح محمد محمدی اسنوکر باز نام دار افغانستان که در دوره گذشته رقابت‌ها نیز صاحب مدال شده بود در بخش انفرادی موفق به کسب مدال برنز شد. همچنین، در بخش تیمی نیز صالح محمد محمدی، رئیس خان سینزی و زمری حساس توانستند برای افغانستان مدال برنز کسب کنند.

فیروز مشعوفزهره رضایی صاحب مدال برنز رقابت‌های موی تای شد

موی تای (۲ برنز)

افغانستان در این رشته در اوزان مختلف با ورزشکاران زیادی حاضر شده بود که تنها دو ورزشکار افغان توانستند صاحب مدال برنز شوند.

حیات الله خیری در وزن ۸۶ کیلوگرم پس از صعود به مرحله نیمه نهایی رقابت‌ها و ناک اوت کردن حریفی از کشور میزبان به مرحله نهایی صعود کرد، اما به دلیل مصدومیت از ناحیه شانه از حضور در مسابقه پایانی محروم شد و به مدال برنزش در این رقابت ها بسنده کرد.

همچنین، در قسمت دختران نیز، زهره رضایی موفق شد در وزن ۵۴ کیلوگرم در مقابل هم وطنش راضیه رضایی به برتری برسد. او با توجه به شکست در دیدار نیمه نهایی صاحب مدال برنز رقابت‌ها شد.

فیروز مشعوفجاوید امیری در وزن ۶۲ کیلوگرم موفق به کسب مدال نقره شد

کشتی پهلوانی (۳ مدال برنز)

در رشته کشتی پهلوانی افغانستان صاحب ۳ مدال برنز در اوزان مختلف شد. در جریان نخستین روز مسابقات، جاوید امیری در وزن ۶۲ کیلوگرم موفق به کسب مدال نقره شد. همچنین، سید گل مهربان در وزن ۸۲ کیلوگرم و احمد جاوید احمدی نیز در وزن دو مدال برنز دیگر را برای کاروان ورزشی افغانستان به ثبت رساندند.

کشتی کمربندی (۱ برنز)

در این رشته افغانستان تنها صاحب یک مدال برنز در وزن ۱۰۰ کیلوگرم شد. نذیر احمد حسینی پس از پیروزی مقابل حریفان تاجیکستانی و ازبکستانی خود در دیدار سومش رقابت را به حریف ترکمنش باخت و به مدال برنز قناعت کرد.

کشتی کورش (۱ برنز)

در رشته کشتی کورش افغانستان توسط میرویس عمر خیل در وزن +۱۰۰ کیلوگرم با شکست دادن رقیبان هندی و ترکمنی اش به دلیل مصدومیت مسابقه را به حریف ایرانی اش باخت و صاحب مدال برنز این مسابقات برای افغانستان شد.

فیروز مشعوفاحمد احمدی برای کسب مدال برنز به مصاف حریف چینی‌اش رفت که با شکست این رقیب موفق به کسب مدال برنز شد

کشتی آزاد (۱ برنز)

در میان کشتی گیران زیادی که در این رشته برای افغانستان به میدان مسابقه رفتند، تنها یک ورزشکار موفق به کسب مدال شد. نور احمد احمدی در وزن ۹۷ کیلوگرم پس از پیروزی قاطعانه برابر حریف تاجیکش در مبارزه دومش رقابت را به حریف ایرانی اش باخت، اما به دلیل حضور این کشتی گیر ایرانی به فینال رقابت‌ها بر اساس قوانین کشتی، احمدی برای کسب مدال برنز به مصاف حریف چینی اش رفت که با شکست دادن این رقیب موفق به کسب مدال برنز شد.

نکته قابل توجه این است که افغانستان پس از ۳۵ سال در رشته کشتی آزاد موفق به کسب مدال شد.

فیروز مشعوفمصطفی حسینی در رشته کشتی فرنگی در وزن ۷۱ کیلوگرم موفق به کسب مدال برنز شد

کشتی فرنگی (۱ برنز)

در این رشته نیز کاروان ورزشی افغانستان توسط مصطفی حسینی در وزن ۷۱ کیلوگرم موفق به کسب مدال برنز شد. در واقع آخرین مدال افغانستان را حسینی موفق شد در رشته کشتی فرنگی به دست بیاورد. وی با پیروزی مقابل حریفان قزاق و ترکمنش در جدال سومیش رقابت را به حریفی از کشور ساموآ باخت و توانست آخرین مدال افغانستان را در این رقابت ها به نام خود ثبت کند.

فیروز مشعوفتیم فوتسال افغانستان پس از ۴ پیروزی متوالی در برابر تیم های چین، مالدیو، ازبکستان و امارات به عنوان نخستین تیم از گروه دوم به مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌ها صعود کرد

فوتسال (کسب مقام چهارم)

با وجود این که در رقابت‌های قهرمانی داخل سالن آسیا در رشته فوتسال تنها سه تیم جایگاه به دست می‌آورند و صاحب مدال می‌شوند، اما نمی‌توان از حضور قدرتمند و چشم‌گیر تیم ملی فوتسال افغانستان در این رقابت ها چشم‌پوشی کرد.

فوتسالیست‌های افغانستان که برای نخستین بار در این رقابت ها حضور یافته بودند پس از ۴ پیروزی متوالی در برابر تیم های چین، مالدیو، ازبکستان و امارات به عنوان نخستین تیم از گروه دوم به مرحله یک چهارم نهایی رقابت ها صعود کرد. در مرحله هشتم برتر رقابت‌ها نیز در دیداری هیجان انگیز و خاطر انگیز در ضربات پنالتی ترکمنستان میزبان را شکست داد تا در اولین حضور راهی مرحله نیمه نهایی مسابقات شود.

تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله نیمه نهایی با برخورد به تیم قدرتمند ایران و شکست برابر این تیم از رسیدن به دیدار نهایی مسابقات بازماند و برای کسب مدال برنز راهی مسابقه رده بندی شد. در جدال رده بندی نیز شاگردان عبدالرزاق ممرک که نمایش خیره کننده ای در این رقابت ها داشتند با قبولی شکست در ضربات پنالتی برابر ژاپن صاحب مقام چهارم شد و علی رغم شایسته گی مدال برنز رقابت ها را از دست داد.

کاروان ورزشی افغانستان در حالی با کسب ۱۲ مدال که سهم برنز در آن ۱۰ مدال بود به کار خود در این رقابت ها پایان داد که در چندین رشته افغانستان با حضور ورزشکاران فراوان موفق به کسب مدال نشد. افغانستان در رشته تکواندو که در آن دو مدال برنز المپیک است، نمایش ضعیفی داشت و تکواندو کاران افغانستان نتوانستند برای تیم ورزشی افغانستان مدال کسب کنند. در سایر رشته ها نیز از قبیل سامبو، کیک بوکس، شطرنج، بسکتبال سه نفره، دوش، تنیس نیز ورزشکاران افغانستان علی‌رغم حضور موفق به کسب مدال نشدند.

فیروز مشعوفسفیر افغانستان در عشق آباد دو بورسیه تحصیلی به صورت رایگان را در اختیار حسین بخش صفری دارنده مدال طلا در رشته جوجیتسو و زهره رضایی تنها دختر مدال آور افغانستان در رشته موی تای قرار داد

تقدیر سفارت افغانستان در عشق آباد از مدال آوران

سفیر افغانستان در عشق اّباد طی مراسمی در فاصله یک روز مانده به پایان رسمی رقابت‌های قهرمانی داخل سالن آسیا از مدال آوران افغانستان تقدیر کرد. میرویس ناب ضمن تقدیر و تشویق تمامی مدال آوران افغانستان و اعضای تیم ملی فوتسال، دو بورسیه تحصیلی به صورت رایگان را در اختیار حسین بخش صفری دارنده مدال طلا در رشته جوجیتسو و زهره رضایی تنها دختر مدال آور افغانستان در رشته موی تای قرار داد.

حمایت مستقیم دولت از ورزشکاران برای حضور در رقاب های عشق آباد

اما موضوع قابل توجه و با اهمیت این است که دست‌کم در طی دو سال گذشته اختلافات میان سران ورزشی و عدم حمایت دولت از کمیته ملی المپیک، ایجاد نهادهای موازی و چند دسته شدن ورزشکاران در گروه‌های مختلف باعث مختل شدن فضای ورزشی افغانستان شده است.

پس از انتصاب همایون خیری به عنوان رئیس تربیت بدنی افغانستان، بودجه و حمایت‌های مالی دولت در اختیار این اداره قرار می‌گیرد و اداره تربیت بدنی نیز حاضر به همکاری با کمیته ملی المپیک افغانستان نشده است. این “درگیری‌ها” در حالی رخ می‌دهد که شورای المپیک آسیا نیز ظاهر اغبر را به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک افغانستان به رسمیت می‌شناسد و هرگونه اتفاق خارج از این موضوع را نوعی “دخالت در روند ورزشی افغانستان” خطاب کرده است.

بر اساس گفته های ظاهر اغبر، ورزشکاران افغانستان در مسابقات المپیک ریو، رقابت‌های آسیایی ویتنام و آذربایجان بدون دریافت هزینه‌ای از سوی دولت افغانستان و با هزینه‌های شخصی در این تورنمنت‌ها شرکت کرده بودند.

اما در رقابت‌های آسیایی عشق آباد دولت با تغییر رویکرد، باعث ایجاد انگیزه و روحیه در میان ورزشکاران شد. طوری که افغانستان در حضوری بی سابقه با بیش از ۲۰۰ ورزشکار یکی از بزرگ‌ترین کاروان‌های ورزشی رقابت‌های عشق آباد ۲۰۱۷ را تشکیل می‌داد.

در اختیار گذاشتن هواپیمای اختصاصی برای انتقال ورزشکاران، تخصیص بودجه‌ای جداگانه به ارزش ۳۵ میلیون افغانی برای این رقابت ها و تعیین کردن پاداش نقدی برای مدال‌آوران این تورنمنت از جمله اتفاقات و اقدامات تازه دولت افغانستان بود که این بار برای کاروان ورزشی افغانستان در رقابت های عشق‌آباد به دست آمد.

رئیس جمهور ترکمنستان در دیدار با آقای غنی مسابقات آسیایی را جشن مشترک افغانستان و ترکمنستان خواندرئیس جمهور ترکمنستان در دیدار با آقای غنی، مسابقات آسیایی را جشن مشترک افغانستان و ترکمنستان خواند

به تعلیق رفتن المپیک افغانستان

موضوع به تعلیق رفتن ورزش افغانستان از سوی شورای المپیک آسیایی و جهانی یکی از مهم‌ترین و جدی ترین بحث‌های هفته‌ها و ماه‌های آینده ورزش افغانستان خواهد بود.

اشرف غنی در حاشیه حضورش در مراسم افتتاحیه رقابت‌های عشق آباد با رئیس شورای المپیک آسیا دیدار کرده است. آقای صباح در این دیدار به رئیس جمهوری افغانستان تاکید کرده است که ورزش افغانستان در صورت ادامه این روند در خطر تعلیق قرار خواهد گرفت. رئیس شورای المپیک آسیا با اشاره به دخالت‌های سیاسی در روند کاری کمیته ملی المپیک و ایجاد المپیک‌های موازی، دو ماه به افغانستان فرصت داده است تا با برچیدن مشکلات، ورزش افغانستان را یک دست سازند.

همچنین، رئیس کویتی شورای المپیک آسیا به دولت افغانستان وعده داده است، هیئتی را برای مشورت و نظارت بر برگزاری انتخابات شفاف کمیته ملی المپیک افغانستان روانه کابل کند.

حال این‌که این مسئله چقدر برای دولت افغانستان جدی می‌تواند باشد، باید در آینده دید. برگزاری انتخابات برای ریاست کمیته ملی المپیک، زیر نظر ناظران رسمی شورای آسیایی و جهانی، یک دست شدن ورزش افغانستان و توجه بیشتر دولت افغانستان به ورزش و ورزشکاران میتواند زمینه ساز موفقیت و پیشرفت ورزشکاران افغانستان با توجه به ظرفیت و انرژی‌های موجود باشد.

گزارشکر : فیروز مشعوف

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*