خانه / خبرها /  نمایندگان مجلس زنان افغانستان به کنگره آمریکا؛ ‘از روند صلح نگرانیم’

 نمایندگان مجلس زنان افغانستان به کنگره آمریکا؛ ‘از روند صلح نگرانیم’

 نمایندگان مجلس زنان افغانستان به کنگره آمریکا؛ ‘از روند صلح نگرانیم

 

کابل/۳سنبله/فرهنگستان
کمیسیون حقوق بشر، جامعه مدنی و امورمجلس نمایندگان زنان افغانستان با ارسال نامه‌ای به کنگره آمریکا گفته‌اند که از روند صلح افغانستان “نگران” هستند.

در نامه‌ای که روز (دوشنبه،۳سنبله) نشر شد، آمده است که توافق با طالبان نباید به قیمت از دست دادن ارزش‌های؛ حقوق بشر، حقوق زنان، آزادی بیان، حقوق اقلیت‌ها، مشارکت‌های سیاسی و مدنی همه اقشار جامعه، نظام مردم سالار و ساختار اداری مدرن، تمام شود.
نمایندگان زنان افغانستان گفته‌اند که پیچیدگی اوضاع در کشور سبب رشد گروه‌های هراس‌افکن شده و زمینه سربازگیری گروه‌های همانند شبکه حقانی، گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش)، شبکه القاعده، جیش محمد، جنبش اسلامی ازبکستان و ده‌ها گروه دیگر را فراهم کرده است.
آنان افزوده‌اند که از ادامه خشونت‌ها و بی‌ثباتی در افغانستان و گسترش آن در منطقه نگران هستند.
این نمایندگان، خواستار حمایت آمریکا از زنان افغان شده و خواسته‌اند که هر دو اتاق کنگره آمریکا بر روند مذاکرات صلح نظارت کرده و از شفافیت آن مطمئن شوند و نگرانی مردم افغانستان از روند صلح باید توسط کنگره منعکس شود.
در نامه‌ای نشر شده، آمده که درمذاکره با طالبان نظام مردم‌سالار و جمهوریت باید غیر قابل برگشت باشد و زنان نقش معنی دار و لازم خود را در جریان مذاکره و اتخاذ تصامیم در خصوص آینده کشور ایفا کنند.
ناهید فرید، نماینده مردم هرات و رئیس کمیسیون حقوق بشر، جامعه مدنی و امور زنان مجلس افغانستان گفت که بدون حضور زنان صلح نمی‌تواند بیاید و نمی‌توان نصف جمعیت کشور را نادیده گرفت. به گفته او زنان درگذشته قربانی جنگ بوده و حالا نمی‌خواهند قربانی صلح باشند.
او این اقدام را ناشی از دغدغه‌های زنان افغان از روند صلح دانسته و افزود که اگر قرار است قربانی صورت گیرد زنان نباید این قربانی باشند.
شبکه زنان افغانستان نیز با نشر خبرنامه‌ای روند صلح افغانستان را یکی از مهمترین روندهای ملی و سرنوشت ساز خوانده و گفته‌اند که حضور زنان در سطح‌های رهبری و تصمیم گیری، مذاکرات، توافقات صلح، تطبیق و نظارت از توافقات صلح حق اساسی آنان است.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*