خانه / خبرها / خبرهای جهان / نخستین دیدار رو در رو در میانه روابط سرد دو کشور

نخستین دیدار رو در رو در میانه روابط سرد دو کشور

کابل/۲۷جوزا/فرهنگستان
دیدار روسای جمهوری آمریکا و روسیه روز (چهارشنبه، ۲۶ جوزا) در ژنو برگزار شد و سپس سران دو کشور در نشست‌های خبری جداگانه از دست‌آوردهای این دیدار، فضای مذاکرات را «سازنده» و «رضایت‌بخش» توصیف کردند.
ولادیمیر پوتین تاکید کرد که هیچ خصومتی در دیدار با رئیس جمهوری آمریکا دیده نمی‌شود. او از توافق برای بازگشت سُفرای دو کشور روسیه و ایالات متحده خبر داد که پیشتر بر سر اختلافات طرفین فراخوانده شده بودند.
بنابر اعلام وزیر خارجه روسیه، سفیر این کشور تا پایان ماه ژوئن (ماه جاری) به محل کار خود در ایالات متحده باز خواهد گشت.
علاوه‌بر این، رئیس جمهوری روسیه گفت که مسکو اطلاعات جامعی در مورد حملات سایبری در اختیار واشینگتن گذاشته است.
روسای جمهوری آمریکا و روسیه در بیانیه مشترکی در پایان دیدار خود در ژنو اعلام کردند؛ دو کشور نشان داده‌اند كه حتی در دوره‌های تنش نیز می‌توانند در اهداف مشترک برای پیشرفت در حوزه‌های راهبردی و کاهش «خطر درگیری‌های مسلحانه و تهدید جنگ هسته‌ای» همکاری کنند.
جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در پایان نخستین دیدار رسمی خود با ولادیمیر پوتین ضمن ابراز «خرسندی» از مجموع این نشست گفت که همتای روس او برای حصول اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای وعده همکاری داده است.‌
رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از پیشنهاد ولادیمیر پوتین برای ارائه کمک در مورد تامین امنیت افغانستان خبر داد.
ولادیمیر پوتین در مقایسه‌ای غیر منتظره به خبرنگاران گفت که آقای بایدن با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا “خیلی فرق دارد.
رئیس جمهوری آمریکا گفت به همتای روس خود هشدار داده است که چنانچه الکسی ناوالنی، در زندان جان خود را از دست بدهد، روسیه متحمل عواقب سنگینی خواهد شد.
اما آقای پوتین درباره الکسی ناوالنی، منتقد کرملین که دستگیری و حبس او با انتقاد شدید رهبران غربی روبرو شده، گفت که آقای ناوالنی قانون را نادیده گرفته و می‌دانسته که در صورت بازگشت به روسیه دستگیر می‌شود.
این نخستین دیدار روسای‌جمهوری روسیه و آمریکا پس از روی کار آمدن جو بایدن در کاخ سفید است. این نشست در یک بنای تاریخی مشرف به دریاچه شهر ژنو با نام «ویلا لا گرانژ» برگزار شد.
آقای بایدن نیز با تاکید بر این‌که دیدار رو در رو همواره کارسازتر است، افزود سران آمریکا و روسیه می‌کوشند تا در این گفت‌وگوها حوزه‌های همکاری و منافع مشترک خود را مشخص کنند.
این درحالی‌است که دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، مذاکرات دو رهبر را “بسیار دشوار” خوانده و گفته بود “انتظار تحول چشمگیری نداشته باشید.”
تحریم‌ها و اتهامات آمریکا علیه روسیه درباره حملات سایبری و دخالت در انتخابات ایالات متحده، پیمان‌های کنترل تسلیحات، حقوق بشر و وضعیت اوکراین از جمله محورهای مذاکرات دو رهبر عنوان شده بود.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*