خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / نامه سرگشاده به سازمان ملل: به جنایت علیه تاجیکان پایان داده شود

نامه سرگشاده به سازمان ملل: به جنایت علیه تاجیکان پایان داده شود

کابل/۱۶جوزا/فرهنگستان
بیش از ۶۰ فعال حقوق بشر و دانشگاهیان افغانستان و جامعه بین‌الملل، در نامه‌ای سرگشاده به دبیرکل سازمان ملل، خواهان اقدامات فوری برای پایان دادن به جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت از سوی طالبان علیه «جامعه قوم تاجیک» شده‌اند.
در این نامه از قدامات خشونت‌آمیز طالبان علیه جامعه تاجیک در مناطق پنجشیر، ولسوالی‌های اندراب و خوست ولایت بغلان و ولسوالی ورسج تخار ابراز نگرانی شده است.
در نامه گفته شده که بر‌اساس اسناد و مدارک، طالبان در این مناطق به اعدام‌های صحرایی، گروگان‌گیری، بازداشت‌های خودسر‌، سوزاندن خانه‌ها، کوچ دادن اجباری و شکنجه غیرنظامیان دست زده‌اند.
در نامه آمده است که گزارش‌های مستند وجود دارد که طالبان در کابل نیز اقدام به بازداشت‌های خودسر، جست‌وجوی خانه‌ها و آزار تاجیک‌ها، به‌ویژه مردم پنجشیر، کرده‌اند.
از دبیرکل سازمان ملل خواسته‌ شده است که بنا بر قوانین بین‌المللی، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در پنجشیر، ‌اندراب‌ها و تخار را به‌گونه صریح محکوم و طالبان را وادار به پاسخگویی کند.
نویسنده‌گان نامه از سازمان ملل خواسته‌اند که تحقیقات فوری را در این زمینه آغاز کرده و جلسه‌ ویژه شورای امنیت در مورد «کشتار هدف‌مند تاجیک‌ها در پنجشیر، بغلان، و تخار افغانستان» را برگزار کند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*