خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / نامه‌ی کمیسیون حقوق بشر به مذاکره‌کننده‌های صلح در قطر: آتش‌بس کنید

نامه‌ی کمیسیون حقوق بشر به مذاکره‌کننده‌های صلح در قطر: آتش‌بس کنید

 

کابل/۱۵حوت/فرهنگستان
با آغاز دور دوم مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و گروه طالبان، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان خواهان توجه طرف‌های مذاکره‌کننده به ضرورت آتش‌بس فوری، اهمیت مشارکت قربانیان و درنظرگرفتن حقوق بشر و حقوق قربانیان در دستور کار مذاکرات صلح شده است.
کمیسیون مستقل حقوق بشر از نهایی‌شدن کارشیوه مذاکرات صلح استقبال کرده و گفته است که این مذاکرات فرصت تاریخی را برای پایان‌دادن به جنگ و فراهم‌سازی زمینه صلح پایدار در افغانستان است.
این نهاد گفته است که تشدید و تداوم فزاینده‌ خشونت‌ها، تلفات ملکی و خسارات مالی که همه‌روزه بر مردم وارد می‌شود، امید به صلح را کاهش داده است.
کمیسیون مستقل حقوق بشر تأکید کرده است که دو طرف باید یک کمیته مشترک را برای بحث درباره مسایلی مانند آتش‌بس، سازوکارهای نظارت بر آتش‌بس و هم‌چنان تعیین تیم مشترک برای تحقیق در مورد ادامه رویدادها و قضایای خشونت‌بار مانند حملات هدف‌مند به‌شمول حمله علیه روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر تشکیل کنند.
این نهاد تأکید کرده است که مردم افغانستان برای برخورداری از حق حیات، امنیت و آزادی‌های اساسی خود نباید منتظر توافق کامل بر سر یک خط‌‌‌‌‌مشی یا نقشه‌‌ راه سیاسی باشند.
کمیسیون مستقل حقوق بشر در آستانه دور دوم مذاکرات صلح از هردو هیأت مذاکره‌کننده خواسته است که‌ به قربانیان جنگ و نگرانی‌های آن‌ها توجه ویژه کنند.
این نهاد خواستار ایجاد سازوکاری شده است که بتواند حضور قربانیان را در میز مذاکره تضمین کند و به صدای آن‌ها گوش‌ داده شود.
کمیسیون مستقل حقوق بشر گفته است که به‌عنوان حق اساسی و قانونی، قربانیان جنگ از هر‌دو جانب مذاکره‌کننده می‌خواهند که صدای‌شان را بشنوند و به درد و رنج آن‌ها اذعان کنند و به خواسته اصلی آن‌ها مبنی بر پایان‌دادن به جنایات و اطمینان از تکرار‌نشدن آن احترام بگذارند.
این نهاد هم‌چنان خواستار گنجاندن حقوق قربانیان در دستور مذاکرات شده است.
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در پایان اعلام کرده است که تمایل و آماده‌گی خود را برای ارائه مشاوره کارشناسانه در مورد حقوق‌بشر، در صورت نیاز، به هر‌دو طرف مذاکره ابراز می‌کند.
خبرنگار فرهنگستان
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*