خانه / خبرها / ناتو مسئول تامین امنیت انتخابات افغانستان نیست

ناتو مسئول تامین امنیت انتخابات افغانستان نیست

ینس استولتنبرگ میگوید :

ناتو مسئول تامین امنیت انتخابات افغانستان نیست !

در حالیکه امروز وزیران خارجه ۳۹ عضو سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) در بروکسل گردهم آمده اند تا درباره مسایل مختلف از جمله افزایش نظامیان این سازمان در افغانستان گفتگو کنند.
همزمان با برگزاري اجلاس درباره افغانستان، ينس استولتنبرگ Jens Stoltenberg منشی عمومی اين سازمان اعلام کرد، ناتو مسئوليتي براي تامين امنيت انتخابات افغانستان ندارد.
اين درحالي است مهمترين دستور کار اجلاس ناتو در بروکسل مساله افزايش نيروهاي اين سازمان در افغانستان است. منشی عمومی ناتو همچنين مدعي شده است مشارکت اصلي اين سازمان اطمينان حاصل کردن دراين باره است که انتخابات افغانستان در امنيت و ايمني برگزار شود و از اين‌رو به پشتيباني از نيروهاي امنيتي افغان از طريق آموزش، مشاوره وهمچنين کمک‌هاي مالي ادامه خواهد داد.
وی در ادامه مسئولیت تامین امنیت انتخابات افغانستان را متوجه نیروهای امنیتی افغانستان دانست، اما همچنین پیش‌بینی کرد که ناتو نیز نقش محدودی را برای کمک ایفا خواهد کرد، تا از برگزاری انتخابات افغانستان در فضای امن اطمینان حاصل شود.
همچنين پيرز کزالي معاون سخنگوي سازمان ناتو در اين باره گفت: اين سازمان تعهد خود را درقبال افغانستان با افزايش چشمگير نظاميان ناتو و حمايت از روند آموزشي نيروهاي افغان تجديد خواهد کرد.
منشی عمومی ناتو درحالي مسئوليت نيروهاي اين سازمان را مشارکت نکردن درتامين امنيت انتخابات افغانستان ميداند که اين سازمان با حمايت آمريکا براي کمک به تامين امنيت افغانستان به بهانه به دست گرفتن فرماندهي نيروهاي بين‌المللي کمک به امنيت افغانستان موسوم “آيساف” وارد کشور شد .

ازاين رو اظهارات ينس استولتنبرگ درمورد اينکه اين سازمان تعهدي در باره برقراري امنيت در انتخابات افغانستان ندارد .در هرحال ، سازمان ناتو که در اولين ماموريت خارج از اروپاي خود به افغانستان وارد شد نه تنها دستاورد قابل قبولي براي ارائه ندارد، بلکه بسياري از تحليلگران ناتو را شکست خورده در افغانستان ميدانند و به همين دليل اين سازمان ديگر تمايلي براي درگير شدن در بحران افغانستان ندارد و صرفا ميکوشد با ادعاي آموزش نيروهاي نظامي افغانستنان خود را سازماني موثر در تحولات امنيتي افغانستان نشان دهد.
درحال حاضر که نزديک به يک و نيم دهه از حضور ناتو در افغانستان ميگذرد باز هم مشکلات عديده‌‌اي در کشور در قسمت‌هاي مختلف اقتصادي و فرهنگي و اجتماعي و سياسي وجود دارد. زيرا ناتو طبق اهداف تعيين شده براي تامين امنيت افغانستان فعاليت نميکند.
آمريکا و ناتو درصددند با افزايش نيروهاي نظامي خود در افغانستان اين کشور را به پايگاه نظامي خود در منطقه تبديل کنند، به همين دليل تنها به افزايش نيروي نظامي خود در افغانستان مي‌انديشند و برنامه کاري خود را به اصطلاح کمک به آموزش نيروهاي افغانستان اعلام ميکنند و اين درحالي است که در حدود دو دهه گذشته آمريکا و ناتو اقدامي جدي براي تقويت توان ارتش و پليس ملي افغانستان انجام نداده‌اند.

میر احمد ” خواجه ”

فرهنگستان

۲۸٫۰۴٫۲۰۱۸

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*