خانه / خبرها / ناتو : خشونت‌ها‌ سبب شکست روند صلح در افغانستان می‌شود

ناتو : خشونت‌ها‌ سبب شکست روند صلح در افغانستان می‌شود

ناتو: خشونت‌ها‌ سبب شکست روند صلح در افغانستان می‌شود

کابل/۲۵سرطان/فرهنگستان
سازمان پیمان اتلانتیک شمالی )ناتو( گفته است که سطح کنونی خشونت‌ها در افغانستان و حملات طالبان علیه نیروهای امنیتی افغان، قابل قبول نیست و باعث بی‌ثباتی و بی‌اعتمادی در روند صلح می‌شود.
در اعلامیه‌ی که روز (سه‌شنبه، ۲۴ سرطان) از سوی این سازمان به نشر رسید، آمده است که طرف‌های جنگ در جریان آتش‌بس روزهای عید و دوره کاهش خشونت پیش از امضای توافق‌نامه صلح و آتش‌بس عید دو سال پیش، اراده و ظرفیت سیاسی خود را برای توقف جنگ نشان داده‌اند.
ناتو انتظار دارد تا خشونت‌ها در افغانستان، پایان یافت و مذاکرات بین‌الافغانی بتواند منجر به صلح و ثبات  دایمی در این کشور شود.
دبیران ناتو گفته‌است: «ما به مشوره‌ ادامه خواهیم داد تا در صورت مساعد بودن شرایط، حضور نظامی خود را به حمایت از روند صلح تنظیم کنیم.»
بر بنیاد این اعلامیه، ناتو می‌خواهد اطمینان حاصل کند که افغانستان بار دیگر پناه‌گاه امن برای گروه‌های تروریستی نخواهد شد.
در اعلامیه هم‌چنان تأکید شده است که به مأموریت خود در افغانستان ادامه خواهد داد و حضور یا خروج این نیروها در افغانستان به شرایط امنیتی این کشور بستگی دارد.
این سازمان گفته است که حضور نیروهای ناتو و امریکایی در افغانستان مبتنی بر شرایط و توافق‌نامه‌ی صلح دوحه است.
ناتو در بخشی دیگر این اعلامیه با اشاره به تأثیرات منفی ویروس کرونا بر زندگی مردم افغانستان، از طرف‌های درگیر خواسته است تا موانع سد راه گفت‌وگوهای صلح  را بردارند و روند رهایی زندانیان را سرعت ببخشند.
این در حالی است که  از امضای توافق‌نامه‌ی امریکا با طالبان، ۱۳۵ روز گذشته است. با حال روند تبادله‌ی زندانیان میان دو طرف تکمیل نشده و مذاکرات بین‌الافغانی نیز آغاز نشده است.
براساس ادعای طالبان، تاکنون ۷۰۰ زندانی دولتی آزاده شده اند. از سویی‌هم دولت افغانستان، نزدیک به ۴۲۰۰ زندانی طالبان را از زندان آزاده کرده است.
با این حال گمان می‌رود، پس از تبادله‌ی پنج هزار زندانی طالب و یک هزار زندانی دولتی، مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود.
ناتو ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات بین‌الافغانی آغاز و منجر به یک توافق صلح پایدار و سبب قطع جنگ شود تا به این ترتیب حقوق بشری همه افغان‌ها از جمله زنان و کودکان تأمین شود.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*