خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / مهاجرت به علت بسته ماندن مکتب‌های دختران در افغانستان

مهاجرت به علت بسته ماندن مکتب‌های دختران در افغانستان

کابل/۱۱قوس/فرهنگستان
شماری از خانواده‌ها در افغانستان به علت بسته ماندن مکتب‌های دختران، ناگزیر استند که برای ادامه آموزش فرزندان شان، به کشورهای دیگر مهاجرت کنند.
بیش از ۴۰۰ روز از بسته شدن لیسه های دخترانه در افغانستان می گذرد اما حکومت موقت طالبان هنوز به وعده خود برای بازگشایی این مکاتب عمل نکرده است.
محروم ماندن دختران نوجوان از تحصیل سبب شده است که بسیاری از آنها به مشکلات روحی گرفتار شوند.
برخی خانواده‌ها که برای ادامه تحصیل دختران خود اهمیت قائل هستند و از امکانات مالی کافی نیز برخوردارند این روزها از افغانستان به دیگر کشورها مهاجرت می‌کنند.
غلام حضرت، باشنده میدان وردک، گفت: «این ضرور است تا ما فرزندان خود را برای تعلیم به هند، پاکستان یا یکی دیگر از کشورهای همسایه برسانیم.»
دين محمد، باشنده کابل، گفت: «مکتب‌ها را باز کنند تا درس و تعلیم کنند، اگر چنین نمی‌شود مردم مجبور استند تا به خارج بروند.»
درهمین حال، شماری از دانش‌آموزان دختر می‌گویند که اگرحکومت سرپرست، در موضع‌گیری خود تجدید نظر نکند، ممکن است سطح بیماری‌های روانی در میان آنان، افزایش یابد.
هما، دانش‌آموز، گفت: «خانم‌ها و بانوان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند، بدون آموزش آنان جامعه‌ی ما نمی‌تواند پیشرفت کند. حتی اگر داکتر باشد، استاد باشد نیاز دارد تا به مکتب بروند و بی‌آموزند.»
خدیجه، یک دانش‌آموز دیگر، گفت: «می‌خواهم به تحصیل خود ادامه دهم، در کنار من، خانواده‌ی من نیز خیلی نگران است.»
از سویی دیگر، مسوولان محلی، نگرانی باشندگان این ولایت را متاثر کننده می‌خوانند و می‌گویند که منتظر دستور رهبری طالبان در مورد گشایش مکتب‌های دختران استند.
گل ولی متقی، رییس معارف میدان وردک، گفت: «تمامی بزرگان و ما تلاش می‌کنیم تا برای آنان زمینه درس را فراهم سازیم و به آنان فرصت دهیم تا تعلیم کنند. به این اندازه نیاز نخواهد بود تا به خارج سفر کنند.»
پیش از این نیز شماری از خانواده‌ها به علت بسته ماندن مکتب‌های دختران در افغانستان، وادار به ترک کشور شده‌اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*