خانه / اجتماع / مناقشه بر سر سازمان های خصوصی نجات بحری

مناقشه بر سر سازمان های خصوصی نجات بحری

مناقشه بر سر سازمان های خصوصی نجات بحری

حینی که سران دولت های “گروه بیست” در شهر هامبورگ آلمان در باره شیوه برخورد با پناهجویان در بحیره مدیترانه مشوره می کنند، در ایتالیا در باره نقش سازمان های امدای خصوصی یک جنجال برپا شده است.

Italien Sizilien Flüchtlingskrise (DW/D. Pundy)

امدادگران رضا کار کشتی آلمانی “ام اس اکواریوس” در بندر ایتالیایی شهر کاتانیا برای حرکت بعدی آمادگی می گیرند. این کشتی کانتینر مواد غذایی، البسه و لحاف ها را حمل می کند. کشتی “اکواریوس” در مأموریت قبلی خود ۱۰۳۲ مهاجر را از غرق شدن نجات داده بود.
هاوکه ماک هماهنگ کننده عملیات نجات می گوید: “کشتی ما در واقع فقط برای ۵۰۰ تا ۶۰۰ انسان ساخته شده است”؛ بسیاری از نجات یافته ها، روی عرشه کشتی چسبیده بهم نشسته و خوابیده بودند. فقط زنان و کودکان در درون کشتی جا یافته بودند.

“مورد استثنایی به یک امر معمولی مبدل می شود”
هاوکه ماک می افزاید: “وضعیت در هفته گذشته تا به حال یک مورد استثنایی بوده است.” او در سه هفته اخیر تقریباً بدون وقفه در بحر میان آب های لیبیا و ایتالیا به سربرده است و فقط دو بار با همکاران اش به خشکه برگشته اند تا مهاجرین نجات یافته را به مقامات ایتالیایی تسلیم بدهند.
او توضیح می دهد: “فکر می کنم که ما در آینده مجبوریم همواره مهاجرین بیشتری را نجات دهیم. مورد استثنایی هفته گذشته به یک امر معمولی تبدیل خواهد شد.”
ارقام اظهارات هاوکه را تایید می کند: “از پایان ماموریت نجات ایتالیا از غرق شدن مهاجرین، سهم سازمان های خصوصی برای نجات مهاجرین در جنوب بحیره مدیترانه رو به افزایش است. در اکتبر سال ۲۰۱۴ از صد تن، یک نفر توسط سازمان های امدادی خصوصی نجات یافتند، در سال ۲۰۱۶ این رقم به یک چهارم می رسید.
اما در سال جاری ۴۰ درصد از مهاجرین در حال غرق شدن در بحیره مدیترانه، توسط سازمان های خصوصی نجات یافته اند.
این افزایش را می توان در مجموع میزان نجات یافته ها نیز مشاهده کرد: ۸۵ هزار مهاجر در سال جاری ۲۰۱۷ از طریق بحیره مدیترانه به ایتالیا آمده اند که این رقم ۲۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۶ در همین فاصله زمانی بوده است. تنها به کاتانیا ۱۳ هزار مهاجر رسیده اند که لنگرگاه بندری کشتی “ام اس اکواریوس” در همین شهر است.

Italien Sizilien Flüchtlingskrise (DW/D. Pundy)کشتی “ام اس اکواریوس” در بندر کاتانیا

سازمان های غیر دولتی متهم به همکاری با قاچاقبران می شوند
نُه سازمان مختلف غیر دولتی با قایق های خصوصی نجات شان در جنوب بحیره مدیترانه فعال هستند. اما افزایش فعالیت سازمان های خصوصی برای نجات مهاجرین از غرق شدن، در ایتالیا یک مشاجره شدید را برانگیخته است.
کارملو سوکارو سارونوال کل شهر کاتانیا نجات دهندگان رضا کار را متهم می کند که با قاچاقبران انسان از لیبیا همکاری می کنند. باوجود آنکه او تحقیقات اش را علیه این سازمان ها به دلیل کمبودی دلایل باید متوقف می کرد، اما احزاب اپوزیسیون دست راستی ایتالیا به این اتهامات علیه سازمان های امدادی غیر دولتی ادامه می دهند.
حزب دست راستی “لیگای شمال”، اتهامات سارونوال کل شهر کاتانیا را به پارلمان ایتالیا کشانید و موفق شد که یک کمیسیون تحقیقاتی در این مورد ایجاد شود که باید فعالیت های سازمان های امدادی را زیر نظارت قرار بدهد.
گروه دست راستی عوام گرای “جنبش پنج ستاره” حتی سازمان‌های امدادی را متهم می کند که در افزایش شمار مهاجرینی که به ایتالیا می رسند، مقصر هستند. حتی حکومت چپی- میانه رو حالا خواهان یک قاعده برای رفتار نجات دهندگان خصوصی مهاجرین از غرق شدن است.
ازدید ایلی شلاین نماینده پارلمان اروپا، دلیل آشفتگی احزاب ایتالیا علیه سازمان های امدادی فقط مبارزات انتخاباتی در این کشور است.

DW.COM

۰۸٫۰۷٫۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*