خانه / خبرها / مذاکرات آمریکا و طالبان ؛ ‘اختلافات حل شد’ خلیزاد به دهلی رفت

مذاکرات آمریکا و طالبان ؛ ‘اختلافات حل شد’ خلیزاد به دهلی رفت

مذاکرات آمریکا و طالبان؛ ‘اختلافات حل شد’ خلیزاد به دهلی رفت :

در سومین روز هشتمین دور مذاکرات نمایندگان آمریکا و طالبان در مورد صلح افغانستان در دوحه، زلمی خلیلزاد، نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان گفته از “پیشرفت عالی” به میان آمده در این مذاکرات خبر داده است.
پیش از این دو طرف روی چگونگی خروج نیروهای خارجی از افغانستان و تعهد طالبان در مورد استفاده نشدن خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر اختلاف داشتند.
یک منبع به، خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی به دوحه گفته است که اختلافات حل شده و ادامه بحث متمرکز بر ایجاد یک مکانیسم برای تطبیق توافقنامه نهایی است.
خلیلزاد در بخشی از توییتی که به تازگی منتشر کرده نوشته است:”چند روز گذشته که در دوحه بودم روی مسایل باقی‌مانده درباره یک توافقنامه بالقوه با طالبان تمرکز کردم که زمینه خروج مشروط [نیروهای آمریکایی ] را مهیا میکند. ما پیشرفت عالی داشته‌ایم.”
او در بخش دیگری از یک رشته توییت نوشته است که به خاطر دیدارهای از قبل برنامه‌ریزی‌شده به منظور جلب حمایت بین‌المللی از روند صلح افغانستان به دهلی، پایتخت هند سفر میکند.
او اضافه کرده است:”تیم من و نمایندگان طالبان به بحث روی جزئیات تکنیکی و همچنین گام‌ها و مکانیسمی که برای اجرای موفقیت‌آمیز این توافق چهاربخشی نیاز است، ادامه خواهیم داد. توافق روی این جزئیات ضرروی است.”
سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به “بی‌بی‌سی” در دوحه گفته بود بحث روی موارد نهایی توافق‌نامه جریان دارد. شاهین فضای مذاکرات را “خوب” توصیف کرده و گفته که پیشرفت‌هایی صورت گرفته است.
استفاده‌نشدن از خاک افغانستان از سوی “گروه‌های تروریستی”، آتش‌بس دائمی و خروج تدریجی نیروهای خارجی از افغانستان مهم‌ترین موارد مطرح‌شده در میز مذاکره است.
مبع خبر:بی‌بی‌سی

۰۶٫۰۸٫۲۰۱۹

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*