خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / محموله زرین افغانستان در بازار عتیقه‌فروشی ایران

محموله زرین افغانستان در بازار عتیقه‌فروشی ایران

کابل/۲۵سنبله فرهنگستان
سایت خبری «صدای میراث» گفته‌‌است؛ محموله زرین افغانستان شبیه به آثار طلاتپه که گنجینه بزرگ باختر از آن به دست آمد، از یک بازار عتیقه‌فروشی در مازندران ایران سر درآورده است.
سایت خبری «صدای میراث» روز چهارشنبه، بیست‌وچهارم سنبله، با نشر گزارشی گفته که حدود دو ماه پیش یک محموله ۱۲ کیلوگرامی از آثار زرین افغانستان شبیه به آثار طلاتپه که گنجینه بزرگ باختر افغانستان از آن به دست آمده، وارد ایران شده و پس از آن سر از شهر مازندران این کشور درآورده است.
این سایت خبری تصریح کرده‌که اجناس دیده شده شامل دو عدد دست‌بند زرین مزین بر نقوش حیوانی با سر اژدها و «فیروزه‌کاری»، یک عدد گردن‌بند زرین با نقش و سوژه اژدها و فیروزه‌کاری شده، یک عدد کمربند با نقش اژدها و هشت عدد گوشواره زرین مزین به سنگ‌های فیروزه و دکمه‌های زرین و آویزهای زرین البسه است.
صدای میراث ادعا کرده است که اشیای تاریخی حدود دو کیلو و ۱۷۰ گرام از این آثار زرین در بازار زیرزمینی عتیقه‌فروشی به مبلغ پنج میلیارد تومان از سوی یکی از خریداران معروف آثار تاریخی در ایران خریداری شده است.
طبق این ادعاها، ۶۰۰ میلیون تومان نیز در این معامله سهم فرد واسطه‌ای شده است که خریدار را برای این محموله زرین معرفی کرده است.
این در حالی است که حدود سه ماه پیش، محمدقاسم وفایی‌زاده، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت اشرف غنی، از افزایش حفاری‌های غیرمجاز در طلاتپه افغانستان و دیگر محوطه‌های تاریخی کشور خبر داده بود.
به اساس ادعای سایت خبری صدای میراث، حفاری‌های غیرقانونی هم‌اکنون نیز ادامه دارد و طالبان تاکنون قادر به جلوگیری از این حفاری‌ها نشده‌اند.
سایت خبری در ایران خاطرنشان کرد که قاچاقچیان اشیای تاریخی در تلاش بودند تا این محموله باستانی را برای فروش به مجموعه‌داران لندن ببرند؛ اما از سوی آن‌ها پاسخ رد دریافت کرده‌اند.
به گفته این سایت، حالا این قاچاقچیان تلاش دارند که بخشی از این محموله باستانی را به خریداران چینی بفروشند.
دولت فعلی افغانستان از قاچاق این آثارهنوز مطمین نیست و برای ردیابی این گنجینه تلاش می‌کند.
احمدالله وثیق، معاون کمیسیون فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که به نهادهای مسوول وظیفه سپرده است تا خزانه باختر را پیدا کنند و بفهمند که آیا این گنجینه تاریخی در کشور است و یا به بیرون از کشور انتقال داده شده است.
خزانه باختر یکی از دارایی‌ها و اثرهای مهم کشور به شمار می‌رود که حکومت پیشین در ماه فبروری امسال ظاهرا ازبهر حفاظت از آن، خزانه باختر را در قصر چارچینار ریاست جمهوری انتقال داد و پس از آن به نمایش گذاشت.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*