خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / محدویت‌ها به پارک‌‌های تفریحی کابل؛ طالبان تفریح را به کام مردم تلخ کرده‌است

محدویت‌ها به پارک‌‌های تفریحی کابل؛ طالبان تفریح را به کام مردم تلخ کرده‌است

کابل/۳۱سرطان/فرهنگستان
شهر کابل، پایتخت افغانستان، با بیش از پنج میلیون نفوس تعداد انگشت شماری پارک تفریحی دارد؛ اما این روزها، این پارک‌ها بیش از هر زمانی خلوت است و حضور مردم در پارک‌ها برای تفریح و سرگرمی، کاهش چشم‌گیر یافته است.
باغ چهل ستون، یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های کابل است که در سال ۱۳۹۸ خورشیدی با هزینه ۱۴ میلیون دالر بازسازی و به یکی از بهترین محل‌های تفریحی کابل تبدیل شد. اما اکنون این باغ نیز خلوت است و حتی در روزهای جمعه، تعداد محدودی بازدید کننده دارد.
یکی از مسئولان باغ چهل ستون گفت که بعد از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان و وضع قیودات سخت گیرانه برای حضور مردم در پارک‌ها، بازدیدکنندگان باغ چهل ستون بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته است.
او افزود که در دوره حکومت قبلی، بازدیدکنندگان باغ چهل ستون هر هفته در حال افزایش بود و در روزهای آخر هفته، جایی برای نشستن در این باغ پیدا نمی‌شد؛ اما کنون می‌بینید که هیچ کس نیست و تعداد انگشت شماری از مردم برای تفریح اینجا آمده‌اند.
باغ بابر، یکی دیگر از  باغ‌های قدیمی کابل نیز همانند باغ چهل ستون خلوت است و بیشتر بازدیدکنندگان آن را پسران جوان تشکیل می‌دهد.
این باغ قبل از سقوط حکومت پیشین افغانستان، یکی از مکان‌های اصلی تفریحی کابل به شمار می‌رفت و روزهای آخر هفته، پر جمع و جوش بود و چایخانه‌ها و غرفه‌های خوراکه فروشی داخل آن، رونق خاصی داشت.
خان الله که در داخل باغ بابر چایخانه دارد و به بازدیدکنندگان این باغ فرش به کرایه می‌دهد، او می‌گوید که قبل از سقوط حکومت افغانستان، او روزهای جمعه حدود سه هزار افغانی کاسبی می‌کرد، اما اکنون حتی نمی‌تواند پنج صد افغانی عاید داشته باشد.
علاوه بر این، باغ بابر هر هفته شاهد برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری بود، اما بعد از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، هیچ برنامه فرهنگی در این باغ برگزار نشده است.

تقسیم بندی جنسیتی پارک‌ها
وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در هفتم ماه حمل سال جاری خورشیدی برای حضور مردان و زنان در پارک‌های تفریحی افغانستان، تقسیم اوقات تعیین کرد.
بر اساس این تقسیم اوقات، در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه، زنان با رعایت حجاب شرعی، می‌توانند به پارک بروند و مردان روزهای چهارشنبه، پنجشنبه، جمعه و شنبه.

اما اکنون در بسیاری از پارک‌های تفریحی کابل این تقسیم اوقات رعایت نمی‌شود و بجای آن، ساحه پارک را بر اساس جنسیت بازدیدکنندگان، به بخش‌های زنانه و مردانه تقسیم بندی کرده‌اند. نیروهای امر به معروف و نهی از منکر طالبان و ماموران پارک‌ها، هر لحظه مراقب هستند که کسی از خطوطی که برای جدا سازی زنان و مردان در پارک‌ها تعیین شده است، عبور نکند.
علاوه بر این، نیروهای امر به معروف و نهی از منکر طالبان به زنانی که از نظر آنها حجاب شرعی را رعایت نکرده باشند، اجازه ورود به پارک‌های تفریحی را نمی‌دهند.
زهرا نظری، یکی از بازدیدکنندگان باغ چهل ستون کابل گفت که نیروهای امر به معروف طالبان تفریح به کام مردم تلخ می‌کنند. او افزود که زمانی که می‌خواست وارد این باغ شود، نیروهای طالبان به شماری از زنان که لباس‌های سیاه و بلند نپوشیده بودند، اجازه ورود به پارک را ندادند.
حسین ابراهیمی، یکی دیگر از بازدیدکنندگان باغ چهل ستون گفت که با خانواده‌اش برای تفریح به باغ چهل ستون آمده بودند، اما ماموران باغ به او اجازه ندادند که با خانم و کودکانش یکجا در داخل باغ بنشینند و تفریح کنند و از دروازه ورودی باغ آنها را از هم جدا کردند و هرکدام را به یک سمت پارک روان کردند.

او افزود، ابن کار طالبان ما را از آمدن به پارک و تفریح بیزار کرد و هیچ‌گاه به این پارک‌ها برای تفریح نخواهد آمد.

نماز جمعه در پارک‌ها
شماری از بازدیدکنندگان ام‌روز باغ چهل ستون کابل گفتند که نیروهای امر به معروف و نهی از منکر طالبان درداخل این باغ نماز جمعه برگزار کردند و از ساعت دوازده و نیم تا ساعت دو بعد از ظهر به هیچ کسی اجازه ورود و خروج از این باغ داده نمی‌شد.
احمد ولی، یکی از بازدیدکنندگان این باغ گفت که او ساعت یک بعد از ظهر می‌خواست همراه با خانواده‌اش از باغ خارج شوند و به خانه بروند؛ اما ماموران باغ چهل ستون به او اجازه خروج ندادند و گفتند تا نماز جمعه تمام نشود، دروازه باغ باز نمی‌شود.
وی افزود طالبان نماز جمعه را در داخل باغ در حالی برگزار کردند که در دو مسجد در اطراف باغ نماز جمعه در حال برگزاری بود و صدای بلندگوهای آنها بسیار واضح در داخل باغ شنیده می‌شد.
از زمان تسلط دوباره طالبان بر افغانستان در ۲۴ اسد سال  ۱۴۰۰ خورشیدی، قیودات زیادی برای حضور زنان در اجتماع وضع شده است و بسیاری از مکان‌های عمومی در این کشور، تقسیم بندی جنسیتی شده است که پارک‌های تفریحی یکی از این مکان‌ها است.
حضور کمرنگ مردم در پارک‌های تفریحی، نشان می‌دهد که قیودات سخت‌گیرانه طالبان، بیش از هر زمانی شادمانی و تفریح را از زندگی مردم افغانستان حذف کرده است و آن‌ها دیگر میل و رغبتی برای رفتن به پارک‌های تفریحی ندارند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*