خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / متخصصان ایتالیایی: وضع منار جام ولایت غور خوب است

متخصصان ایتالیایی: وضع منار جام ولایت غور خوب است

کابل/۳جوزا/فرهنگستان
سازمان عملی؛ فرهنگی و آموزشی ملل متحد “یونسکو” ۲۰ روز پیش برای  ارزیابی نخستین وضعیت منار جام  ولایت غور متخصصان ایتالیایی فرستاده‌بود، این هیئت‌ها در مورد وضعیت منار جام ولایت غور می‌گوید که این منار در وضع خوب به‌سر می‌برد.
منارجام با بیش از ۶۰ متر، دومین منار پس از قطب منار در جهان و از شهکارهای دورۀ غوریان شناخته می‌شود که با خشت ساخته شده و با کاشی‌های لاجوری و آبی‌رنگ که روی آن آیه‌های سوریه مریم حکاکی شده؛ تزیین شده‌است.
چندی پیش، چهار متخصص ایتالیایی و سه افغان تا چغچران رفتند، اما به‌علت ناامنی، اجازۀ سفر تا به روستای منارجام را دریافت نکردند.
هیئتی ایتالیایی و افغان می‌خواست با دستگاۀ وضع منارجام و اندازۀ میلان آن را ارزیابی کند. اما این متخصصان این کار را با استفاده از تصویرهای برداشته شده از این منار انجام می‌دهند.
عمراخان مسعودی، مشاور یونسکو گفت: «پلان‌ها وجود دارند امیدوار استم که شرایط امنیتی اجازه بدهد که تا این پلان ها عملی شوند.»
طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید: «عملاً بر سر مرمت منار جام منازعه این طرف دریا با آن طرف دریا است. این سرگروه با آن سرگروه است و این تیره قومی با آن تیره قومی است و این بد است. حالا هرقدر که بین خود خصومت و دشمنی داشته باشند نباید مانع مرمت یک اثر ناب و منحصر به فرد تاریخی شود.»
در گزارشی متخصصان ایتالیایی آمده‌ که منار در وضع خوبی است. تهداب آن صدمه ندیده و میلان آن نیز نگران کننده نیست.
ریاست باستان شناسی می‌گوید که اعتماد به این سخن بدون نصب دستگاۀ ارزیابی، سخت است.
سازمان الف که برای حمایت از بازمانده‌های باستانی زیر خطر در جهان کار می‌کند، برای ارزیابی وضع منار و مرمت ابتدایی آن دو میلیون دالر اختصاص داده‌است.
عبدالسلام حیدری، باشنده غور، گفت: «یک سو تهدید سیلاب‌ها و باران‌ها است و از سوی دیگر تهدید ناامنی‌ها است شاید به زودترین وقت به منار آسیب برسد.»
قراراست که یونیسکو با این پول یک آزمایشگاۀ در ولایت هرات نیز بسازد تا هر گونه موادی که در مرمت سازی منارجام کار گرفته می‌شود، در این آزمایشگاه آزمایش شود.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*