خانه / فرهنگ و هنر / سینما / لطیف احمدی ; وضعیت نامطلوب سینما ی افغانستان

لطیف احمدی ; وضعیت نامطلوب سینما ی افغانستان

سینماگر کهنه‌کار افغانستان لطیف احمدی  از وضعیت نامطلوب سینما  ی کشور نگران است

کابل/۱۵اسد/فرهنگستان
دوستدار هنر و فلم‌سازان کهنه‌کار افغانستان از وضعیت نامطلوب صنعت فلم و سینما در کشور ابراز نگرانی می‌کند.
لطیف‌احمدی، یکی از این فلم‌سازان کهنه‌کار افغانستان که بیش ازچهل سال برای سینمای افغانستان خدمت کرده است می‌گوید که افغانستان تاریخ دیرینۀ تولید فلم و ایجاد سینما را دارد، اما اخیرأ تولید فلم و سینما از رونق افتاده‌است.
آقای احمدی دهۀ شصت را دهۀ شگوفایی سینمای کشور یاد کرده گفت که حکومت‌ها در سال‌های پسین از فرهنگ وهنر پشتیبانی نکرده‌اند.
او افزود که بی‌مهری‌های حکومت به هنر سینما تا آن‌جا رسید که او مجبور شد ریاست «افغان فلم»، یگانه نهاد فلم‌سازی دولتی در افغانستان، را ترک کند.
آقای لطیف احمدی، در جریان شش سال بازنشستگی از ریاست افغان فلم، ده فلم نامه نوشت،‌ یک سریال ثبت کرد و فلم «گماشته» را که دربارۀ قاچاق موادمخدر افغانستان در تابوت سربازان روس، سی سال پیش ثبت کرده بود، آماده پخش کرد.
او می‌گوید: «فلم گماشته را در سینما اسکوب ساختم که نخستین فلم سینما اسکوب افغانستان بود. متأسفانه در آن زمان شرایط اجتماعی بسیار خراب شد و جنگ‌ها آغاز شد و هرکسی تلاش می‌کرد فرار کند و بقیه کارهای فلم باقی ماند.»
لطیف احمدی، چهل و هفت سال پیش با ایجاد «آریانا فلم» و ثبت کلیپ‌های کوتاه وارد دنیای ساخت فلم شد که نخستین فلم داستانی او «مجسمه‌ها می‌خندند» است، نخستین فلم رنگه در افغانستان «سیاه موی و جلالی» است که توسط لطیف احمدی ساخته‌ شده‌است و فلم های پر‌آوازه‌ی چون «هماسۀ عشق» نیز داشته است.
به قول شماری از سینماگران افغانستان، لطیف احمدی یکی از نخستین فلم‌ سازانی بوده است که تهداب سینمای افغانستان را گذاشته‌است.
صبور سرباز، سینماگر افغانستان در هالند گفت: «به‌علت دست‌آوردهایی که آقای لطیف احمدی و سایر فلم‌سازان و کارگردانان در آن زمان داشتند، امروز با دیدن آن فلم‌ها هم لذت می‌برم و هم به فلم‌های خود افتخار می‌کنم.»
نعمت آرش، سینماگر دیگر افغانستان در آلمان گفته است که انجنیر لطیف در کار هایش  کلتور، عنعنات و رسوم پسندیده که در افغانستان رایج‌ است، بکار انداخته است و این سبب شده که در سینمای افغانستان درخشان بماند.
آقای لطیف احمدی، در زمان جنگ‌های داخلی و حاکمیت طالبان برای دوازده سال در مسکو مهاجر شد و  طی آن سال‌ّها سریال شیرین گل و شیرآغا را در مسکو ساخت.

لطیف احمدی، تاکنون پنجاه فلم کوتاه و طویل ساخته‌است. او با دست نکشیدن از ساخت فلم در هرگونه شرایط سیاسی و اجتماعی باور دارد که بنیاد سینمای افغانستان ساده گذاشته نشده‌‎است.
لطیف احمدی مهندس نفت و گاز است که سه سال در دانشگاۀ کابل تدریس کرده‌است و بیست سال رییس افغان بوده‌است.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*