خانه / خبرها / قزاقستان بنادر بیشتری را برای انتقال تدارکات ناتو به افغانستان اختصاص داد

قزاقستان بنادر بیشتری را برای انتقال تدارکات ناتو به افغانستان اختصاص داد

در حالی که پیش از این پاکستان به عنوان تنها مسیر ترانزیت تدارکات نظامیان آمریکایی و ناتو محسوب می‌شد، اما قزاقستان نیز از اختصاص بنادر بیشتر برای انتقال تدارکات نظامی ناتو به افغانستان خبر داد.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم به نقل از «ترند»، نمایندگان سنای قزاقستان توافق‌نامه جدید دولت این کشور با آمریکا برای انتقال تدارکات ناتو به افغانستان را تصویب کردند.

بر اساس توافق‌ صورت گرفته آمریکا می‌تواند با استفاده از بنادر «آق‌تاو» و «کوریک» این کشور در  دریای خزر تدارکات مورد نیاز نظامیان آمریکایی و ناتو را به افغانستان انتقال دهد.

در حالی که بیشترین تدارکات مورد نیاز نظامیان آمریکایی و ناتو در افغانستان از مسیر پاکستان صورت می‌گیرد، اما عدم ثبات سیاسی در این کشور و اختلافات روز افزون پاکستان با آمریکا سبب شد تا آمریکا برای دستیابی به مسیرهای جایگزین تلاش کند.

بر اساس این گزارش تدارکات ناتو با گذشتن از خاک جمهوری آذربایجان و عبور از دریای خزر در بنادر «آق‌تاو» و «کوریک» قزاقستان تخلیه شده و از طریق خط آهن به ازبکستان انتقال یافته و سپس وارد افغانستان شود.

این در حالی است که ترامپ پیش از این در دیدار با «نور سلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان، وی را تشویق کرده بود تا زمینه تردد تدارکات ناتو از این کشور به افغانستان را میسر کند.

آمریکا همواره پاکستان را عامل شکست‌ تلاش‌های خود در افغانستان دانسته، اما به دلیل عبور تدارکات ناتو از این کشور نتوانسته است رویکرد سختی را در قبال پاکستان اتخاذ کند.

منبع : خبر گزاری تسنیم

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*