خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / غباری بی‌توجهی به چهره‌ی هنر تیاتر در افغانستان

غباری بی‌توجهی به چهره‌ی هنر تیاتر در افغانستان

کابل/۷حمل/فرهنگستان
با روز جهانی تئاتر شماری از بازی‌گران تئاتر در افغانستان، از بی‌توجهی حکومت و نهادهای مسؤول به هنر تئاتر انتقاد کردند.
این بازی‌گران امروز (شنبه، ۷حمل) در مراسم تجلیل از روز جهانی تئاتر تأکید کردند که هنر تئاتر در سال‌های اخیر به فراموشی سپرده شده‌است.
صمیم فرهنمند استاد تئاتر دانشگاه کابل گفت:« متاسفانه وضع تئاتر در افغانستان نظر به سال های پسین چندان مطلوب نیست؛ از یک سو مخاطب کم‌علاقه شده و از سویی هم امکانات برای هنرمندان نیست که این‌ها ناآگاهانه هنرتئاتر را به نابودی می‌کشد.»
او افزود که ناامنی‌‌‌ّهای افغانستان فضای هنرتئاتر را برای هنرمندان این هنر محدود ساخته اما باز هم هنرمندان با تمام نیرو برای زنده نگهداشتن این هنر ایستاده اند.
لیلا همدرد یک تن از بازیگران تئاتر در این مراسم می‌گوید با آن‌که تیاتر آیینۀ یک جامعه است و ناهنجاری‌های روان در اجتماع را بدون سانسور به‌تصویر می‌کشد در افغانستان رو به نابودی است.
فرنوش، مسؤول تئاتر قصه، افزود: «تیاتر شهری نشان می‌دهد که در جامعه ما چه است یا تاریخ ما چه است، حقوق زنان و کودکان چه است.»
تئاتر افغانستان با فراز و فرودهای زیادی توانست تا سال‌های ۱۳۷۱ خورشیدی یعنی پیش از زمان به قدرت رسیدن مجاهدین در افغانستان به زندگی خود ادامه دهد.
ولی ساختمان تئاتر کابل در جنگ های میان گروهی در افغانستان ویران شد و بیشتر کارکنان تئاتر نیز مجبور به ترک کشور شدند.
نمایش‌نامه نویستان و هنرمندان در افغانستان، از حکومت خواسته‌اند که به هنر تیاتر بیتشر توجه نشان دهد.
محمد شریف سروری، نویسنده در تئاتر ملی می‌گوید: «تیاتر فعلأ در افغانستان یک بودجه مشخص ندارد. در گذشته‌ها ما تشکیل ولایت‌ها را می‌ساختیم ولی متآسفانه حالا اخیتار ساختار تشکیلات خودرا نداریم.»
با آنکه از تاریخ اساس گذاری (تاسیس) تئاتر در افغانستان نزدیک به یک سده می گذرد ولی این کشور در حال حاضر موقعیت خوبی از منظر هنرهای نمایشی ندارد.
برای نخستین بار روز جهانی تئاتر در هلسینکی، پایتخت فنلاند با مراسم ویژه ای تجلیل شد و این روز به نام روز جهانی تئاتر نامگذاری شد.
از آن زمان، موسسه جهانی تئاتر این روز را در سراسر جهان تجلیل می کند.
این موسسه که در سال ۱۹۴۷ به وسیله یونسکو، سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد پایه گذاری شد، مهم ترین ارگان غیردولتی مربوط به هنرهای نمایشی، از جمله تئاتر در جهان به شمار می رود.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*