خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / عفو بین‌الملل: طالبان باید به دختران اجازه دهند که به مکتب بازگردند

عفو بین‌الملل: طالبان باید به دختران اجازه دهند که به مکتب بازگردند

کابل/۲۲میزان/فرهنگستان
عفو بین‌الملل امروز با انتشار مستندهای جدیدی از تهدیدها و خشونت‌های طالبان علیه آموزگاران و دانش‌آموزان گفت که دختران در افغانستان باید اجازه داشته باشند که به مکتب بازگردند و تحصیلات خود را ادامه دهند.
امروز ۲۶- مین روزی است که مدارس پسرانه در افغانستان بازگشایی شده اما طالبان اجازه حضور دختران از کلاس ششم را نداده است.
هشتگی برای بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان در شبکه‌های اجتماعی به عنوان “اجازه آموزش به دختران افغان بدهید” به راه افتاده است، کاربران روزهایی را می‌شمارند که دختران در افغانستان از رفتن به مدرسه محروم اند.
با این حال، در بیش از ۲۰ مصاحبه جدید، دانش‌آموزان، آموزگاران و مدیران مکاتب به عفو بین‌الملل گفتند که ارعاب و آزار و اذیت طالبان باعث می‌شود که میزان حضور در مکتب در تمام سطوح، به‌ویژه برای دختران، پایین باشد.
اگنس کال مارد، دبیرکل عفو بین المللی می‌گوید : «در حال حاضر دختران در افغانستان از بازگشت به مکتب منع شده‌اند. در سراسر کشور، حقوق و خواسته‌های یک نسل کامل از دختران نادیده گرفته شده و سرکوب می‌شود. حق تحصیل یک حق اساسی بشر است که طالبان، به‌عنوان مقاماتی که عملا اداره کشور را به دست دارند، موظف به رعایت آن هستند. سیاست‌هایی که در حال حاضر توسط طالبان دنبال می‌شود تبعیض‌آمیز، ناعادلانه و ناقض قوانین بین‌المللی است.»
وی گفت:« طالبان باید فورا تمام مکاتب متوسطه را به روی دختران باز کند، همه آزارها، تهدیدها و حملات علیه آموزگاران و دانش‌آموزان را متوقف کرده و هرگونه استفاده نظامی از مکاتب در افغانستان را متوقف کند.»
عفو بین‌الملل همچنین از جامعه بین‌المللی می‌خواهد تا از طریق سازمان‌هایی مانند سازمان ملل متحد یا سازمان‌های غیردولتی از بودجه مناسب برای بخش آموزش افغانستان اطمینان حاصل کنند تا مکاتب بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. عدم انجام این کار به طور بالقوه می‌تواند میلیون‌ها محصل افغان را از حق تحصیل محروم کند.
تا به امروز، با وجود‌ این‌که برخی از مکاتب متوسطه به دختران اجازه بازگشت داده‌اند، از جمله در شهر کابل و ولایاتی مانند قندوز، بلخ و سرپل، اکثریت قریب به اتفاق مکاتب متوسطه در سراسر افغانستان به روی دختران بسته است.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*