خانه / فرهنگ و هنر / عزیز هزاره برنده جایزه هنری ۱۰۰ هزار دالری «نسل آینده» شد

عزیز هزاره برنده جایزه هنری ۱۰۰ هزار دالری «نسل آینده» شد

کابل/۱۹قوس/فرهنگستان
عزیز هزاره، هنرمند افغان با ساخت یک ویدیوی هنری پنج‌پرده‌ای‌، توجه هیئت‌داوران مرکز هنرهای پینچوک اوکراین را به خود جلب کرد و جایزه اصلی ۶۰ هزار دلار پول نقد و ۴۰ هزار دلار تامین مالی برای فعالیت‌های هنری‌اش را به دست آورد.
این ویدیوی هنری پنج‌پرده، تلاش مردم برای بررسی محیط اطرافشان و این‌که چگونه با اطراف خود ارتباط برقرار می‌کنند را نشان می‌دهد. هیئت‌داوران می‌گویند، این اثر هنری بازنمای لحظه‌های درد‌ناک و سوگواری برای یک موقعیت خطرناک و فراخوان توجه به این وضعیت است.
گفته‌ می‌شود که هیئت‌داوران با توجه به برگشت گروه خشونت‌طلب طالبان به قدرت و دگرگونی زندگی مردم در افغانستان، توجه بیشتر به این اثر هنری نشان داده است.|
هر پنج‌ پرده این اثر هنری پسر نوجوانی را نمایش می‌دهد، درحالی‌که در مقابلش منظره کوهستانی کابل قرار دارد و او در مسیر باد تندی تلاش دارد تا با اسباب‌بازی رنگی خود بازی کند.
هیئت‌داوران گفته‌اند که این قطعه هنری نشان می‌دهد که چگونه یک هنرمند در میان جریان جنگی که بی‌پایان دیده می‌شود، تلاش دارد تا راه‌های پیچیده یک زندگی مستقل را بررسی کند.
ویکتور پینچوک، میلیاردر اوکراینی که بنیان‌گذار مرکزی هنری پینچوک است، در سخنرانی‌اش در زمان توزیع جوایز گفت: ذهنیت ایجاد مرکز هنری در میان بحران اقتصادی جهان در ۲۰۰۸ به ذهن من خطور کرد. از دید من بحران بهترین منبع الهام برای هنرمندان است. هنرمندان به‌خصوص نسل جوان هنرمند بهتر از سیاستمداران می‌توانند با بحران رابطه برقرار کنند.
یازده هزار اثر هنری از سراسر جهان برای شرکت در این برنامه به مرکز هنرهای پینچوک فرستاده شده بودند. از این میان تنها ۲۰ هنرمند برای دریافت جوایز ویژه نامزد شدند. علاوه بر عزیز هزاره که جایزه اصلی را از خود ساخت، سه هنرمند دیگر، آگاتا اینگاردن از لهستان، میره لی از کره جنوبی و پدرو نئوس مارکز از پرتقال نیز جوایز ویژه این مرکز را به دست آوردند.
مرکز هنری پینچوک از سال ۲۰۰۸ هرساله جایزه هنری خود را به هنرمندان زیر ۳۵ سال اعطا می‌کند، معمولا هیئت‌داوران این برنامه، روسای گالری‌های هنرهای معاصر از گوشه و کنار جهان است.
در برنامه امسال نیز چهره‌های چون الویرا دیانگانی اوسه، مدیر موزه هنرهای معاصر بارسلونا، رالف روگوف، مدیر گالری هیوارد در لندن، یوجین تان، مدیر گالری ملی و موزه هنر سنگاپور و چهره‌های مطرح دیگری، هیئت‌داوران را تشکیل داده بودند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*