خانه / دانش / آموزش و پرورش / شیوع کرونا؛ نهادهای تحصیلی تا شش روز دیگر تعطیل می‌شوند

شیوع کرونا؛ نهادهای تحصیلی تا شش روز دیگر تعطیل می‌شوند

شیوع کرونا؛ نهادهای تحصیلی تا شش روز دیگر تعطیل می‌شوند

 

کابل/۲قوس/فرهنگستان
وزارت‌ تحصیلات عالی و معارف
در افغانستان به دلیل سرد شدن هوا و شیوع موج دوم کرونا در کشور گفته‌اند که دانشگاه‌ها و مکتب‌ها در افغانستان تعطیل خواهند شد.

عباس بصیر، وزیر تحصیلات عالی که روز (یک‌شنبه،۲قوس) در یک نشست خبری مشترک با رنگینه حمیدی، سرپرست وزارت معارف، حضور یافته بود، گفت که قرار است دانشگاه‌ها از تاریخ هشت ماه قوس تا پانزدهم ماه حوت تعطیل شود.

آقای بصیر می‌گوید که دانش‌جویان به‌گونه‌ی آنلاین با آموزگاران در تماس خواهند بود، او در این باره افزود: «با درنظرداشت گسترش موج دوم ویروس کرونا، تمام نهادهای تحصیلات عالی کشور سر از تاریخ هشت قوس الی پانزده حوت ۱۳۹۹ رخصت می‌باشند.»

این در حالی ا‌ست که وزارت معارف، هفتۀ پیش اعلام کرد؛ مکتب‌های خصوصی و دولتی از تاریخ اول ماه قوس به رخصتی خواهند رفت، اما ام‌روز سرپرست این وزارت می‌گوید که مکتب‌های خصوصی به این دلیل که امکانات بهتری نسبت به مکتب‌های دولتی در اختیار دارند، باید در ۱۵ ماه قوس تعطیل شوند.

او افزود: «رخصتی که دو ماه و یا سه ماه است، در این مدت مکتب‌های خصوصی حق ندارند از والدین دانش‌آموزان فیس بگیرند.»

مسؤولان وزارت معارف هشدار می‌دهند که هرگاه مکتب‌های خصوصی نتوانند سهولت‌های لازم را برای گرم ساختن صنف‌ها فراهم سازند، با برخورد قانونی روبه‌رو خواهند شد.

در نشست خبری ام‌روز از سرپرست وزارت معارف دربارۀ گروه‌های نظارتی این وزارت  پرسیده شد؛ اما یکی دیگر از مسؤولان وزارت معارف پاسخ داد و گفت که در تمام کشور ۵۴۰۰ تن از روند آموزش مکتب‌های خصوصی  نظارت می‌کنند.

بربنیاد آمارهای وزارت صحت‌عامه در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۳ رویداد مثبت تازۀ ویروس کرونا در افغانستان ثبت شده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که شمار مبتلایان به کرونا در افغانستان در حال افزایش است. هفتۀ پیش، آمار میانگین روزانۀ مبتلایان به کرونا چهل تا پنجاه تن بود.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*