خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / شورای پناهندگان ناروی؛ روزانه چهار تا پنج‌هزار افغان وارد ایران می‌شوند

شورای پناهندگان ناروی؛ روزانه چهار تا پنج‌هزار افغان وارد ایران می‌شوند

کابل/۱۹عقرب/فرهنگستان
شورای پناهندگان ناروی اعلام کرد که از زمان تصرف کابل توسط طالبان، روزانه حدود چهار هزار تا پنج هزار پناهجو وارد ایران می‌شوند و انتظار می‌رود این رقم در زمستان پیش‌رو به صدها هزار نفر برسد.
یان ایگلند، سکرتر جنرال شورای پناهندگان ناروی ام‌روز (چهارشنبه، ۱۹عقرب) گفت که حدود ۳۰۰ هزار پناهجوی افغان پس از تسلط طالبان در ماه اگست به ایران مهاجرت کرده اند و این نهاد خواستار کمک‌های بین المللی برای ایران که خود با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، شد.
او افزود: ” نمی توان انتظار داشت که ایران با حمایت اندک جامعه بین المللی میزبان این همه افغان باشد. ”
سکرتر جنرال شورای پناهندگان ناروی گفت: “باید فورا کمک‌ها در داخل افغانستان و کشورهای همسایه مانند ایران، قبل از سرمای مرگبار زمستان افزایش یابد. ”
این در حالی است که ایران روز (سه‌شنبه، ۱۸عقرب) هشدار داد که اگر کمک‌ها برای رفع بحران اقتصادی افغانستان فراهم نشود، موج تازهٔ مهاجرت از افغان به کشور‌های اروپایی آغاز خواهد شد.
احمد وحیدی، وزیر داخلهٔ‌ ایران، با اشاره به افزایش مهاجرت از افغانستان به ایران گفت که کمک‌ها باید برای مردم افغانستان فراهم شود.
آقای وحیدی گفت: “خوب ما چه کار کنیم. چرا کمک رسانی نمی‌شود؟‌ چرا پول‌های‌شان بسته شده؟‌ چرا به مردم افغانستان کسی کمک نمی رساند، کمک که آنها را در آنجا نگهدارد، کمکی که آنها مجبور نشوند خانه و کاشانهٔ‌شان را رها کنند و بیایند لب مرز ها.”
پایان ناگهانی حمایت بین‌المللی و راکد کردن دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در خارج از کشور پس از تسلط طالبان افغانستان را به فروپاشی اقتصادی نزدیک کرده و ترس از بحران پناهجویان شبیه به مهاجرت سال ۲۰۱۵ از سوریه که اروپا را تکان داد، افزایش یافته است.
ایران و پاکستان حدود ۹۰ درصد از پنج میلیون افغانی را که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، پناه داده است.
آقای ایگلند گفت: “ما ایران را به خاطر استقبال و میزبانی از میلیون ها افغان آواره در چهار دهه گذشته ستایش می کنیم. اما اکنون جامعه بین المللی باید برای حمایت از همسایگان افغانستان قدم بردارد.”
این در حالی است که برنامۀ جهانی غذا سازمان ملل متحد به تاریخ ۲۵ اکتوبرسال روان با نشر گزارشی از احتمال سقوط اقتصادی افغانستان هشدار داده و گفت که بیش از نصف جمعیت افغانستان با گرسنگی شدید مواجه است.
این سازمان گفته است که تا ماه نومبر ۲۰۲۱ میلادی ۲۲.۸ میلیون نفر در این کشور با گرسنگی شدید رو به رو خواهند شد.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*