خانه / سیاست / تحلیل ها و دیدگاه ها / شمارش معکوس ؛ ۶۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

شمارش معکوس ؛ ۶۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

قرار است تا دو ماه دیگر در (ششم میزان/مهر) انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برگزار شود.

از فردا تا ۴۸ ساعت قبل از شروع روز انتخابات میعاد کارزارهای انتخاباتی برای این نامزدان تعیین شده است.

نامزدان ریاست جمهوری کی‌ها هستند؟
در انتخابات پیش‌رو به شمول محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان ۱۸ نفر نامزد هستند.

این افراد به عنوان نامزد در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان ثبت نام‌ کرده‌اند، (به ترتیب حروف الفبا):

احمد ولی مسعود، حکیم تورسن، رحمت الله نبیل، زلمی رسول، سید نورالله جلیلی، شیدا محمد ابدالی، عبدالله عبدالله، عنایت‌الله حفیظ، غلام فاروق نجرابی، فرامرز تمنا، گلبدین حکمتیار، لطیف پدرام، محمد ابراهیم الکوزی، محمد اشرف غنی، محمد حنیف اتمر، محمد شهاب حکیمی، نورالحق علومی، نور رحمان لیوال.

نامزدان چگونه کمپین می‌کنند؟
نامزدان از شیوه‌های مختلف کمپینی برای تبلیغ به نفع خود استفاده می‌کنند.

کمپین‌ تبلیغاتی نامزدان انتخابات معمولا از نصب تصاویر چند متری این نامزدان روی بیلبوردهای بزرگ تا پوسترهای کوچک در گوشه و کنار شهرها تا کوچه پس کوچه‌های روستاها در نقاط مختلف افغانستان آغاز می‌شود.

روی این پوسترها، تصویر، نشان و شعار این نامزدان برای معرفت مردم با آنان به نمایش گذاشته می‌شود؛ شعارهای متنوع برای جذب آرا. در مواردی حتی عکس یک نامزد می‌تواند جاذبه تبلیغاتی جهت ترغیب مردم برای تمرکز بیشتر در مورد برنامه‌های یک نامزد باشد.

نشست و سفرهای کمپینی به سایر نقاط افغانستان و نشر و پخش پیام‌های تبلیغاتی از طریق رسانه‌های همگانی به ویژه رسانه‌های تصویری و شبکه‌های اجتماعی به منظور ارائه اهداف و برنامه‌های انتخاباتی از دیگر شیوه‌های نامزدان برای کمپین انتخاباتی است.

سقف هزینه کارزارهای انتخاباتی چقدر است؟
سقف تعیین شده هزینه کارزارهای انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری پیش‌رو در مقایسه با انتخابات پیشین در سال ۲۰۱۴ افزایش بیش از ۴۴ برابر را نشان می‌دهد.

به اساس طرزالعمل امور مالی کارزارهای انتخاباتی سقف هزینه دو ماه کارزار انتخاباتی برای هر نامزد ریاست جمهوری افغانستان حدود ۴۴۲ (حدود ۵ میلیون دلار) میلیون افغانی تعیین شده است.

این رقم در انتخابات پیشین ریاست جمهوری حدود ۱۰میلیون افغانی اعلام شده بود.

ذبیح‌الله سادات، سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان در مورد افزایش این رقم می‌گوید به دلیل پابند نبودن تعدادی از نامزدان به رقم تعیین شده در انتخابات پیشین، سقف هزینه کارزارها در انتخابات پیشرو بلند برده شده تا از تخطی جلوگیری صورت گیرد.

در همین حال کمیسیون انتخابات افغانستان گفته که برگزاری این انتخابات ۱۴۹ میلیون دلار هزینه خواهد داشت که به گفته این کمیسیون ۹۰ میلیون دلار آن توسط دولت افغانستان و ۵۹ میلیون آن توسط نهادهای بین‌المللی تامین می‌شود.

شرایط کمپین انتخاباتی چیست؟
به اساس طرزالعمل کارزارهای انتخاباتی، نامزدان نباید به منظور کمپین برنامه‌هایی را برگزار کنند که نظم عامه را مختل بسازد.

همچنین نامزدان نباید در جریان کمپین به موضوعاتی که باعث برانگیختن احساسات (قومی، گروهی، مذهبی، زبانی، جنسیتی) و تحریک به خشونت می‌شود پرداخته یا در امور مبارزات انتخاباتی دیگر نامزدان مداخله کنند.

در طرزالعمل کارزارهای انتخاباتی آمده که که نامزدان نباید مواد تبلیغاتی‌شان را در تاسیسات دولتی نصب کنند و برای نصب و ترسیم مواد تبلیغاتی‌شان روی املاک خصوصی افراد، باید رضایت آنان را به دست آورند.

به اساس این طرزالعمل نامزدان نمی‌توانند از اتباع خارجی و نهادهای خارجی در فعالیت‌های مرتبط با مبارزات انتخاباتی دعوت کرده یا از کودکان برای پیشبرد برنامه‌های‌ انتخاباتی‌شان استفاده کنند.

همچنین نامزدان نمی‌توانند در جریان کارزارهای انتخاباتی از دولت‌های خارجی یا نمایندگی های سیاسی کشورهای خارجی در افغانستان مساعدت مالی یا معنوی دریافت کنند.

۴۸ ساعت قبل از شروع روز انتخابات “دوره سکوت” یا مهلت پایانی فعالیت‌های انتخاباتی تعیین شده است.

آغاز رقابت‌های انتخاباتی افغانستان؛ امنیت و شفافیت همچنان دو نگرانی اصلی
چه تعداد رای دهنده ثبت نام کرده‌اند؟
براساس آمار کمیسیون انتخابات افغانستان در کل ۹.۶ میلیون نفر برای انتخابات پیش‌رو ثبت نام کرده‌اند. تازه‌ترین آمار این نهاد نشان ‌می‌دهد که در انتخابات گذشته پارلمانی ۹.۱ میلیون نفر ثبت نام کرده بودند.

حدود دو ماه قبل کمیسیون انتخابات روند ثبت نام تقویتی را به منظور ثبت نام افرادی که از این پروسه باز مانده بودند راه انداخت.

این روند شامل حال کسانی می‌شد که تازه به افغانستان بازگشته بودند، سن هجده سال را در روز انتخابات تکمیل می‌کنند، نام‌های‌شان در فهرست رای‌دهندگان قبلی درست درج نشده، از یک حوزه به حوزه دیگر نقل مکان کرده یا هم به حکم قانون از حقوق مدنی محروم شده بودند.

ذبیح‌الله سادات، سخنگوی کمیسیون انتخابات می‌گوید در این روند بیش از ۳۱۸هزار نفر در ۳۳ ولایت افغانستان ثبت نام کرده‌اند. این رقم شامل ۱۹۷ هزار مرد، ۱۱۶ هزار زن و ۴ هزار کوچی است.

همچنین در ولایت غزنی بیش از ۲۴۵ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند. از این میان بیش از ۱۵۵ هزار مرد، ۸۹ هزار زن و ۹۵۰ نفر کوچی هستند.

نویسنه : سحر رحیمی

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*