خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / شش روز یورش بدون ویزه و پاسپورت به میدان هوایی کابل

شش روز یورش بدون ویزه و پاسپورت به میدان هوایی کابل

کابل/۳۰اسد/فرهنگستان
شش روز می‌شود که هزاران تن از باشنده‌های افغانستان پشت دروازه‌های ورودی میدان هوایی کابل ایستاده اند و برای داخل شده به میدان تلاش می‌کنند.
بیشتر این شهروندان کسانی استند که هیچ سندی از سفارت‌خانه‌ها و نهادهای خارجی ندارند و درخواستی هم از سوی این نهادها برای آنان فرستاده نشده‌است.
شهروندانی‌که در این مکان‌ها تجمع کرده‌اند با برخورد تند نیروهای طالبان و امریکای‌ها  روبه‌رو می‌شوند؛ چنان‌که بربنیاد گزارش‌ها در بیشتر از چهل تن تاکنون کشته و زخمی شده‌اند.
سفارت خانه‌ها و نهادهای خارجی گفته‌اند تنها آنانی را از افغانستان بیرون می‌سازند که واجد شرایط باشند یا سندی نشان دهند که  آن‌ها با نیروهای امریکایی کار کرده‌اند.
شماری از باشندگان کابل از مردم می خواهند که بدون ویزا و پاسپورت به میدان هوایی کابل نیایند و سبب سرگردانی خود و دیگران نشوند.
پس از تسلط طالبان به کابل، شهروندان افغانستان  به میدان هوایی کابل هجوم بردند تا خود را به خارج از کشور برسانند.
عده هم بیرون محوطه میدان هوایی کابل با اسناد های شان منتظر استند تا داخل میدان هوایی کابل شوند آنان می گویند:« لطفن کسانی که اسناد و پاسپورت ندارند بی نظمی در میدان هوایی و چهار اطراف نکنند و بگذارند تا آن‌های که مدارک دارند آبرومندانه به کشور دیگر انتقال داده شود.»
سید جواد همراه با شش عضو خانواده اش از دو روز به این سو پشت دروازه میدان انتظار می‌کشد. او می‌گوید که با اسناد و پاسپورت که در دست دارد نمی تواند داخل میدان هوایی شود.
سید جواد، باشنده کابل گفت:«دروازه ها را خارجی ها بسته کرده، هیچ اقدام بری رفتن به داخل میدان نیست.»
سادات، باشنده کابل گفت:«تمامی مردم ما که اینجا مشاهده می‌کنیم تمامش یک مشکل دارد.»
در همین حال، شماری از باشندگان کابل از مردم می خواهند که در خانه های خود باقی بمانند و بدون اسناد سفر به میدان هوایی کابل نروند.
صدیق حبیبی، باشنده کابل گفت:« من از برادرا و خواهرای خود این خواهش را داریم که لطفا عامل توقف کسانیکه اسناد دارند نشود.»
این درحالی‌است که ویدیوهای پخش شده درتلویزیون سی بی اس امریکایی نشان میدهند که وضعیت زندگی شهروندانی که با هواپیما های نظامی امریکا به از افغانستان دوحه پایتخت کشور قطرسفر کرده اند نا مناسب است.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*